Casevoorbeelden van citymarketing voor kleinere steden en dorpen

Voorbeeld citymarketing

Het fenomeen citymarketing kennen de meeste mensen vooral van succesvolle campagnes van grote steden, zoals die van ‘I amsterdam’. Maar citymarketing wordt ook steeds belangrijker voor de kleine steden en dorpen in ons land. Vooral in de buitengebieden verruilen jongeren provinciale steden en dorpen voor de grote steden op zoek naar een passende studie en werk. Om ontgroening tegen te gaan is actie nodig en vooral gericht op het stimuleren van de lokale economie. Samen mét die locals. In dit blog beschrijf ik een aantal cases.

Wat is belangrijk voor succesvolle citymarketing?

Wat is citymarketing precies? Volgens Wikipedia is dat de strategische promotie van een stad of wijk, waarbij deze wordt gezien als een merkproduct, met als doel bepaalde doelgroepen aan zich te binden. Stadspromotie is een onderdeel van citymarketing en wordt gebruikt om het imago te veranderen of te versterken. Citybranding gaat verder. Het richt zich op het in de volle breedte ontwikkelen en exploiteren van een gemeentelijk merk met als kern de stedelijke merk identiteit. Vanuit die identiteit wordt gemeentelijk beleid ontwikkeld.

1. Focus
Volgens hoogleraar Frans Boekema is citymarketing weggegooid geld als er duidelijke focus ontbreekt.  Een citymarketeer moet duidelijk voor ogen hebben welke doelgroep hij wil aanspreken en weten wat er leeft bij die doelgroepen. Focus op de identiteit van een stad of dorp en maak kernwaarden concreet voor je doelgroep. Dit voorkomt een te algemene boodschap, wat uiteindelijk resulteert een algemene, nietszeggende slogan.

2. Bottom-up
Citymarketing is iets wat door de bewoners zelf gedragen moet worden. Zij zijn de beste ambassadeurs. Ze hebben hart voor hun stad of dorp, zijn betrokken en kennen hun stad. Het crowddenken past heel goed bij citymarketing. En dus is het eigenlijk heel logisch dat je locals betrekt bij de ontwikkeling van citymarketing.

3. Economisch succes
Citymarketing zal onder aan de streep een positief resultaat moeten laten zien in de vorm van een versterking van de lokale economie. De concurrentie met andere steden wordt heviger. Een goed lokaal investeringsklimaat beïnvloedt de leefbaarheid van een stad of dorp in positieve zin. De middenstand heeft momenteel moeite om te concurreren met grote landelijk en online operende merken. De grote worden groter en de top 10 bezit inmiddels 50% van het online marktaandeel. Hier geldt het verhaal van de Blauwe Euro: zorg ervoor dat lokaal geld lokaal geïnvesteerd wordt. Hiermee voorkom je dat geld wegvloeit uit de lokale economie.

De kinderen in deze film vertellen het verhaal over de Blauwe Euro in Vasse.

Verschillende perspectieven

Een stad of dorp heeft vaak vele gezichten. Verschillende doelgroepen zoals bedrijven, inwoners, instellingen, bedrijven, studenten en bezoekers hebben allemaal hun eigen belangen en associaties bij een stad. Enschede ontwikkelde daarom bijvoorbeeld binnen de overkoepelende propositie ‘Stad van nu’ specifieke websites over ondernemen, uitgaan, innovaties en research.

Galleria Vittorio EmanueleVorig weekend was ik in Milaan, de tweede stad van Italië. Ik was er samen met een vriendin en had bewust veel ruimte in mijn koffer overgelaten. Tijdens een leuke lunch samen met locals vroegen ze ons waarom we eigenlijk naar Milaan waren gekomen. In hun ogen was Milaan nou niet bepaald een vakantiebestemming. “Om te winkelen natuurlijk”, was mijn antwoord. Dat Milaan ook veel historische gebouwen en leuke restaurants heeft waar je heerlijk kan eten is mooi meegenomen. Het straatbeeld ademt toch echt mode. Maar daar zie je op de toeristische website niets van terug. Milaan als winkelhoofdstad van Europa is duidelijk niet iets dat de Milanesen zelf voor ogen hebben. Een gemiste kans wat mij betreft.

Casevoorbeeld: Bedrijvig Vasse

Facts: Vasse ligt in de gemeente Tubbergen in de provincie Overijssel. Vasse is een dorp met een hoge sociale cohesie en een rijke historie van burgerinitiatieven. In 2011 won Vasse de publieksprijs in de verkiezing Duurzaamste dorp van Overijssel. Het aantal inwoners in is 1.540, hiervan is 10% ondernemer.

Vasse heeft als ambitie om toekomstbestendig te zijn. Vanuit de lijnen People, Planet en Profit wil men de leefbaarheid in het dorp behouden en verbeteren. De kracht van Vasse is haar uitstraling door saamhorigheid, faciliteiten en energie in de gemeenschap. Vanuit die gemeenschap is een werkgroep opgesteld die een businessconcept heeft uitgewerkt onder de naam Bedrijvig Vasse. Het heeft als doel de lokale economie te stimuleren (profit-lijn) door ondernemersinitiatieven te stimuleren en te faciliteren. Zo wordt werk geschapen en behouden voor jongeren die anders zouden moeten wegtrekken. Om de haalbaarheid van het concept te toetsen en behoeftes bij inwoners van Vasse te peilen start vanaf vandaag (7 oktober) een online enquête. Bedrijvig Vasse onderzoekt zo het potentieel bij haar focusdoelgroep: jonge, ondernemende mensen die in Vasse wonen of willen wonen. Een duidelijke buttom-up benadering dus. Ik heb als lid van de werkgroep een bijdrage geleverd aan het opzetten van de enquête.

Casevoorbeeld: citymarketing Zutphen

Facts: Zutphen is een oude Hanzestad (handelsstad) met 46.968 inwoners in de provincie Gelderland. Zutphen staat bekend om haar antroposofie, historische binnenstad, ambachtelijke detailhandel en bijzondere evenementen als Bokbierdag en het Chocoladefestival.

Net als veel steden hebben middenstanders en ondernemers in Zutphen te maken met online concurrentie van de grote jongens. Volgens het trendrappart van Inretail zal de winkelstraat van 2020 er heel anders uitzien dan nu.  Off- en online winkelen lopen steeds meer door elkaar. Een nieuwe manier van inkopen doet zijn intrede waarbij de consument online bestelt en lokaal afhaalt of lokaal bekijkt en thuis bezorgd krijgt. Dit heeft grote gevolgen voor de inrichting van winkelgebieden en winkels zelf. Minder opslag en meer service/beleving. Er ontstaan cross-overs met andere disciplines als kunst, cultuur en horeca. Kortom: bezoekmotieven veranderen en winkeliers zullen hierop moeten anticiperen.

De ambitie van Zutphen is het versterken van het lokale economie met een gezonde middenstand die sterke aantrekkingskracht uitoefent op huidige en toekomstig inwoners. Zutphen heeft op dit gebied al veel te bieden, alleen wordt het aanbod erg versnipperd en onoverzichtelijk aangeboden richting bewoners en bezoekers. Tijd voor meer samenwerking dus. Een werkgroep bestaande uit inwoners en ondernemers uit Zutphen (waaronder mijzelf) ging met deze uitdaging aan de slag. Het doel is de bijzondere detailhandel en horeca in Zutphen zichtbaarder te maken voor zowel bewoners als bezoekers. Als middel ontwikkelen we momenteel een website over Zutphen met daarop het aanbod overzichtelijk gepresenteerd. De speciaalzaken vormen de krenten in de pap. Evenementen, horeca en gegidste stadswandelingen zorgen voor een perfect dagje uit. Online oriënteren en lokaal afhalen (nog dezelfde dag). Zo gaan we de strijd aan met de grote landelijke online merken.

De aanpak die we daarbij hanteren is klein beginnen, ontwikkelen vanaf de basis en vervolgens verder uitbouwen. Kijken wat wel en niet aanslaat. Leren door te doen. Mensen betrekken bij de planvorming en meenemen tijdens het traject. In november willen we live. Wordt vervolgd dus!

Meer voorbeelden?

Een google-actie op citymarketing levert veel voorbeelden op van grote steden. Maar juist voor de kleinere steden en dorpen is het ook een heel actueel onderwerp. Ken je zelf voorbeelden uit de praktijk of uit je eigen stad/dorp? Reageer dan gerust!

email
  • Share on Tumblr

2 reacties op “Casevoorbeelden van citymarketing voor kleinere steden en dorpen”

  1. Wat goed om te lezen dat er in november een overzichtelijke website voor het MKB in Zutphen komt. Een slimme reactie op de concurrentie van online shops.

    Mijn ervaring met online shops is dat online nieuwsbrieven veel omzet opleveren. Dat lijkt mij voor MKB Zutphen ook de ideale manier om nieuwtjes, evenementen, acties en aanbiedingen onder de aandacht te brengen. Staat een gezamenlijke nieuwsbrief ook in de planning?

  2. Hoi Corine,
    Leuk dat je reageert. Ja, we zijn er druk mee bezig. De kansen en noodzaak van een nieuwsbrief zien wij ook en deze willen we zeker gaan opzetten. Dat zal wel in een volgende fase zijn, gezien de beschikbare financiele middelen en mankracht.

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen