Help: Merkfans gezocht!

10 tips om je communitypagina te versterken

Steeds vaker verschijnen er op sociale media berichten over hoe sociale media zorgen voor meer klanten en omzetgroei. Uit de ‘Grote marketing enquête’ van Tijdschrift voor Marketing (juli/augustus 2011) gehouden onder marketeers, worden social media door de helft van de respondenten als belangrijkste kans of uitdaging gezien voor 2011. Een tweede opvallende uitdaging wordt het (nog kunnen) bereiken van de doelgroep genoemd (door 17%). De oorzaak is de fragmentatie van het medialandschap. Bedrijven richten zich in hun sociale media strategie vooral op het verzamelen van ‘Merkfans’: mensen die geïnteresseerd zijn in jouw merk en als potentieel ambassadeur zouden kunnen optreden. Dit blijkt in de praktijk vaak lastiger dan gedacht. Hieronder volgen een tiental tips hoe je kan voorkomen dat jouw communitypagina verwatert tot eenrichtingsverkeer en je niet verder komt dan 23 ‘fans’.


1: Doe onderzoek onder je huidige klanten

Professor Byron Sharp publiceerde vorig jaar zijn boek ‘How Brands Grow: What Marketers Don’t Know’ waarin hij de vloer aanveegt met een aantal ‘marketingfeiten’ die ongefundeerd blijken te zijn. Eén van die onderwerpen is dat klantloyaliteit en merkambassadeurschap schromelijk overschat worden. ‘Superfans’ blijken maar een heel klein deel uit te maken van je klantenkring en deze hebben weinig invloed op mond-tot-mond reclame.

Dus wanneer het niet jouw merk is dat mensen met elkaar verbindt en zorgt voor een gemeenschappelijke interesse, wat is het dan wel? Een goede manier om hier achter te komen is het doen van onderzoek onder je huidige klanten en kijken of je overeenkomsten ziet. Zijn er overeenkomstige interessegebieden? Is je doelgroep sterk lokaal vertegenwoordigd? Zijn ze lid van dezelfde clubs/netwerken? Hoe ‘dichterbij’ je kan komen als merk, hoe beter. Zo vormen afkomst (geboorteplaats, woonplaats, dialect) vaak al een sterk bindend element.


2: Focus op een kleine doelgroep

Sociale media marketing is vooral relatiemarketing. Het is belangrijk om klein te beginnen en relaties op te bouwen. Hoe meer focus, hoe krachtiger de magneetwerking die uitgaat van een actieve community. Ga er niet vanuit dat je met je strategie het aankoopgedrag van mensen kan veranderen. Je kan hier hooguit op meeliften door een iemand te feliciteren met een aankoop en daarmee het product verder naamsbekendheid te geven bij een bredere doelgroep. Volgens één van ‘De wetten van Sharp’ is het zelfs zo dat attitudes en merkgeloof gedragsloyaliteit weerspiegelen. “Consumenten weten en zeggen meer over merken die zij gebruiken, en denken en zeggen minder over merken die zijn niet gebruiken”. Hoe groter het merk, hoe meer gebruikers en hoe positiever het sentiment. Het is dus van belang om bestaande gebruikers te verzamelen en het positieve sentiment een kanaal te geven.


3: Kies een passende naam en logische structuur

Doe onderzoek naar bestaande community’s binnen jouw focusgebied. Welke bestaan er al en wat maakt hen succesvol? Hoe is de pagina opgebouwd qua informatiearchitectuur en lay-out? Kan de bezoeker goed vinden wat hij/zij zoekt? Ontwikkel vervolgens jouw communitypagina en zorg ervoor dat potentiële leden in één oogopslag kunnen zien wat ze er kunnen halen. Leg een claim door een naam te kiezen die zegt wat de community is.


4: Wijs een communitymanager aan

De communitymanager is verantwoordelijk voor de activiteit in zijn/haar community en vormt het centrale aanspreekpunt voor de leden. Het is belangrijk dat de betreffende persoon kennis heeft van wat er speelt in de community-ecosector, wie de belangrijkste influencers zijn en ook persoonlijk contact weet te leggen met deze mensen. Hij/zij stuurt op basis van data en statistieken, zorgt voor een positieve sfeer en stimuleert interactie tussen leden.


5: Promoot je communitypagina

Er zijn verschillende manieren om een eerste groep gebruikers naar je pagina te trekken:

  • Aanbevelingen: gericht mensen benaderen en motiveren om actief te participeren
  • Recruitment: via eigen kanalen zoals email, nieuwsbrief, website etc. leden werven
  • Adverteren: binnen sociale netwerken en via offline kanalen.

Vervolgens is het essentieel om mensen te blijven betrekken bij je pagina en loyaliteit op te bouwen. Daarvoor is het belangrijk dat mensen wat kunnen ‘doen’, een eigen bijdrage kunnen leveren. Dat kan bijvoorbeeld door nieuwe leden zich voor te laten stellen aan de rest.


6: Organiseer activiteiten

Wat gaat er de komende maanden gebeuren in de community? Zet een ‘contentkalender’ op en geef aan welke activiteiten en acties je zelf gaat opzetten, welke bestaande activiteiten je faciliteert/promoot en wat je daarbij van je leden verwacht. De mogelijkheden zijn eindeloos. Voorbeelden van activiteiten zijn:

  • Een offline evenement hosten
  • Live-chats met bekende personen
  • Webinar organiseren
  • Periodiek (video)interviews plaatsen
  • Win-acties (fotowedstrijden, ontwerpwedstrijden etc.)
  • Periodieke bijeenkomsten met leden
  • Verslaglegging van bijeenkomsten van derden
  • Etc.


7: Creëer passende content

Content zorgt voor herhaalbezoek en interactie, vooral content dat in een reeks herhaald wordt. Bijvoorbeeld elke woensdag een kennisquiz, interview, tip/foto van de week etc. Timing en hoeveelheid zijn essentieel. Zie de statistieken om inzicht te krijgen in wanneer de meeste bezoekers online zijn en hoe ze reageren op je acties. Zorg voor consistentie in de boodschap en afwisseling in de vorm (de ene keer een vraag, de andere keer een weetje).


8: Leg koppelingen met andere media

Het medialandschap is zoals gezegd erg gefragmenteerd. Hierdoor is het noodzakelijk om meerdere kanalen in te zetten wil je je doelgroep bereiken. Denk aan Facebook in combinatie met Twitter en LinkedIn. Of een blogomgeving in combinatie met Facebook en Twitter (om over Google+ nog maar even niet te spreken). Let wel: elk kanaal heeft zijn eigen groep volgers en berichten kan je daardoor niet automatisch doorplaatsen op alle netwerken! Daarnaast is een eigen YouTube kanaal, Flikr stream of Instagram-account aan te bevelen om je kanaal te voorzien van beeldmateriaal en je te abonneren op content van je leden.


9: Vergeet mobiel niet

Uit de meest recente onderzoekscijfers (onderzoek van Telecompaper, augustus 2011) blijkt dat 42 procent van de Nederlanders van 15 jaar een smartphone heeft. Onder de groep 15-29 jarigen heeft zelfs 60% een smartphone (bron: Marketingfacts). Social media updates worden daarbij steeds vaker via mobiel internet geplaatst. Zo is de populairste app in Nederland die van Facebook: meer dan 50 procent van de Nederlandse smartphonegebruiker gebruikt ‘m. Mobiel biedt uitgebreide interactiemogelijkheden, bijvoorbeeld het uploaden van foto’s, mits het goed geïntegreerd is met de andere kanalen. Zorg er als restaurant bijvoorbeeld voor dat je gratis wifi hebt met een goed te onthouden naam, een duidelijke hashtag, een Foursquare locatie en je website ook mobiel toegankelijk is (en alleen de hoogstnoodzakelijk info biedt).


10: Have fun!

De meest succesvolle community’s en productpagina’s ontstaan vanuit een hobby of passie. Het aanstekelijke enthousiasme gecombineerd met een uitgebreide kennis van een bepaald onderwerp maakt een blog of community leuk om te volgen. Hoe ‘gekker’ en specifieker het onderwerp, hoe groter het fanatisme van de leden. Bezoekers hebben snel genoeg door wanneer een community puur een commercieel belang dient, of dat er gepassioneerde mensen aan werken. Voorkom ‘corveecontent’, publiceren omdat het ‘moet’. Have fun!

Voorbeelden van blogs/communitypagina’s waar de ‘fun’ vanaf straalt zijn:
Freubelweb.nl
Babybytes.nl


Goede praktijkvoorbeelden?

Hierboven noemde ik al een tweetal voorbeelden van community’s die mij aanspreken. Hebben jullie nog leuke, aansprekende voorbeelden van succesvolle community’s? En wat maakt deze succesvol?











1 Doe onderzoek onder je huidige klanten

Professor Byron Sharp publiceerde vorig jaar zijn boek ‘How Brands Grow: What Marketers Don’t Know’ waarin hij de vloer aanveegt met een aantal ‘marketingfeiten’ die ongefundeerd blijken te zijn. Eén van die onderwerpen is dat klantloyaliteit en merkambassadeurschap schromelijk overschat worden. ‘Superfans’ blijken maar een heel klein deel uit te maken van je klantenkring en deze hebben weinig invloed op mond-tot-mond reclame.

Dus wanneer het niet jouw merk is dat mensen met elkaar verbindt en zorgt voor een gemeenschappelijke interesse, wat is het dan wel? Een goede manier om hier achter te komen is het doen van onderzoek onder je huidige klanten en kijken of je overeenkomsten ziet. Zijn er overeenkomstige interessegebieden? Is je doelgroep sterk lokaal vertegenwoordigd? Zijn ze lid van dezelfde clubs/netwerken? Hoe ‘dichterbij’ je kan komen als merk, hoe beter. Zo vormen afkomst (geboorteplaats, woonplaats, dialect) vaak al een sterk bindend element.

2 Focus op een kleine doelgroep

Sociale media marketing is vooral relatiemarketing. Het is belangrijk om klein te beginnen en relaties op te bouwen. Hoe meer focus, hoe krachtiger de magneetwerking die uitgaat van een actieve community. Ga er niet vanuit dat je met je strategie het aankoopgedrag van mensen kan veranderen. Je kan hier hooguit op meeliften door een iemand te feliciteren met een aankoop en daarmee het product verder naamsbekendheid te geven bij een bredere doelgroep. Volgens één van ‘De wetten van Sharp’ is het zelfs zo dat attitudes en merkgeloof gedragsloyaliteit weerspiegelen. “Consumenten weten en zeggen meer over merken die zij gebruiken, en denken en zeggen minder over merken die zijn niet gebruiken”. Hoe groter het merk, hoe meer gebruikers en hoe positiever het sentiment. Het is dus van belang om bestaande gebruikers te verzamelen en het positieve sentiment een kanaal te geven.


3 Kies een passende naam en logische structuur

Doe onderzoek naar bestaande community’s binnen jouw focusgebied. Welke bestaan er al en wat maakt hen succesvol? Hoe is de pagina opgebouwd qua informatiearchitectuur en lay-out? Kan de bezoeker goed vinden wat hij/zij zoekt?

Ontwikkel vervolgens jouw communitypagina en zorg ervoor dat potentiële leden in één oogopslag kunnen zien wat ze er kunnen halen. Leg een claim door een naam te kiezen die zegt wat de community is.

4 Wijs een communitymanager aan

De communitymanager is verantwoordelijk voor de activiteit in zijn/haar community en vormt het centrale aanspreekpunt voor de leden. Het is belangrijk dat de betreffende persoon kennis heeft van wat er speelt in de community-ecosector, wie de belangrijkste influencers zijn en ook persoonlijk contact weet te leggen met deze mensen. Hij/zij stuurt op basis van data en statistieken, zorgt voor een positieve sfeer en stimuleert interactie tussen leden.

5 Promoot je communitypagina

Er zijn verschillende manieren om een eerste groep gebruikers naar je pagina te trekken:

  • Aanbevelingen: gericht mensen benaderen en motiveren om actief te participeren
  • Recruitment: via eigen kanalen zoals email, nieuwsbrief, website etc. leden werven
  • Adverteren: binnen sociale netwerken en via offline kanalen.

Vervolgens is het essentieel om mensen te blijven betrekken bij je pagina en loyaliteit op te bouwen. Daarvoor is het belangrijk dat mensen wat kunnen ‘doen’, een eigen bijdrage kunnen leveren. Dat kan bijvoorbeeld door nieuwe leden zich voor te laten stellen aan de rest.

6 Organiseer activiteiten

Wat gaat er de komende maanden gebeuren in de community? Zet een ‘contentkalender’ op en geef aan welke activiteiten en acties je zelf gaat opzetten, welke bestaande activiteiten je faciliteert/promoot en wat je daarbij van je leden verwacht. De mogelijkheden zijn eindeloos. Voorbeelden van activiteiten zijn:

  • Een offline evenement hosten
  • Live-chats met bekende personen
  • Webinar organiseren
  • Periodiek (video)interviews plaatsen
  • Win-acties (fotowedstrijden, ontwerpwedstrijden etc.)
  • Periodieke bijeenkomsten met leden
  • Verslaglegging van bijeenkomsten van derden
  • Etc.

7 Creëer passende content

Content zorgt voor herhaalbezoek en interactie, vooral content dat in een reeks herhaald wordt. Bijvoorbeeld elke woensdag een kennisquiz, interview, tip/foto van de week etc.

Timing en hoeveelheid zijn essentieel. Zie de statistieken om inzicht te krijgen in wanneer de meeste bezoekers online zijn en hoe ze reageren op je acties. Zorg voor consistentie in de boodschap en afwisseling in de vorm (de ene keer een vraag, de andere keer een weetje).

8 Leg koppelingen met andere media

Het medialandschap is zoals gezegd erg gefragmenteerd. Hierdoor is het noodzakelijk om meerdere kanalen in te zetten wil je je doelgroep bereiken. Denk aan Facebook in combinatie met Twitter en LinkedIn. Of een blogomgeving in combinatie met Facebook en Twitter (om over Google+ nog maar even niet te spreken). Let wel: elk kanaal heeft zijn eigen groep volgers en berichten kan je daardoor niet automatisch doorplaatsen op alle netwerken!

Daarnaast is een eigen YouTube kanaal, Flikr stream of Instagram-account aan te bevelen om je kanaal te voorzien van beeldmateriaal en je te abonneren op content van je leden.

9 Vergeet mobiel niet

Uit de meest recente onderzoekscijfers (onderzoek van Telecompaper, augustus 2011) blijkt dat 42 procent van de Nederlanders van 15 jaar een smartphone heeft. Onder de groep 15-29 jarigen heeft zelfs 60% een smartphone.

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110804_42_procent_van_de_nederlanders_in_bezit_van_smartphone/

Social media updates worden daarbij steeds vaker via mobiel internet geplaatst. Zo is de populairste app in Nederland die van Facebook: meer dan 50 procent van de Nederlandse smartphonegebruiker gebruikt ‘m .http://www.bright.nl/facebook-populairste-app-nederland?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+bright_mobile+%28B+R+I+G+H+T+-+mobile%29

Mobiel biedt uitgebreide interactiemogelijkheden, bijvoorbeeld het uploaden van foto’s, mits het goed geïntegreerd is met de andere kanalen. Zorg er als restaurant bijvoorbeeld voor dat je gratis wifi hebt met een goed te onthouden naam, een duidelijke hashtag, een Foursquaure locatie en je website ook mobiel toegankelijk is (en alleen de hoogstnoodzakelijk info biedt). (http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110805_foursquare_in_nederland_de_feiten/)

10 Have fun!

De meest succesvolle community’s en productpagina’s ontstaan vanuit een hobby of passie. Het aanstekelijke enthousiasme gecombineerd met een uitgebreide kennis van een bepaald onderwerk maakt een blog of community leuk om te volgen. Hoe ‘gekker’ en specifieker het onderwerp, hoe groter het fanatisme van de leden.

Bezoekers hebben snel genoeg door wanneer een community puur een commercieel belang dient, of dat er gepassioneerde mensen aan werken. Voorkom ‘corveecontent’, publiceren omdat het ‘moet’. Have fun!

Voorbeelden van blogs waar de ‘fun’ vanaf straalt zijn:

http://www.freubelweb.nl/

http://www.babybytes.nl/

Goede praktijkvoorbeelden?

Hierboven noemde ik al een tweetal voorbeelden van community’s die mij aanspreken. Hebben jullie nog leuke, aansprekende voorbeelden van succesvolle community’s? En wat maakt deze succesvol?

email
  • Share on Tumblr

Reacties zijn gesloten.

Recente projecten

  • Click met online marketing

    Boek Click met online marketing

    Uitgever Edu’Actief

  • Online marketing CRV

    Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie

  • Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

Lees wat anderen over mij zeggen