Het succes van Word-of-mouth marketing: Superdry en Starbucks.



Starbucks T-shirtWord-of-mouth reclame heeft de macht om de reputatie van producten, diensten en organisaties zowel op te bouwen als af te breken. Wanneer het juist wordt toegepast, kan het enorm effectief zijn. Bovendien is het gratis en gebaseerd op de meningen van klanten, in plaats van die van het marketing team van een organisatie. De toenemende invloed van sociale media maakt deze vorm van reclame extreem gemakkelijk en snel. Artikelen, video’s, images en feedback van klanten vliegen in korte tijd de hele wereld over. Iets wat voorheen absoluut onmogelijk leek. Maar hoe profiteer je van deze kansen en hoe zet je het nu succesvol in? 

In dit artikel een tweetal voorbeelden van organisaties Word-of-Mouth marketing effectief wisten in te zetten.



Van Massachusetts naar Santa Monica

Sociale media platformen hebben de macht om van een onbekend persoon een wereldster te maken. In 2011 maakte Jenna Mourey, beter bekend als Jenna Marbles, haar eerste video op YouTube. In de eerste week werd deze video meer dan 5.3 miljoen keer bekeken. Sindsdien upload ze elke woensdag een nieuwe video op haar YouTube kanaal en heeft ze meer dan 13 miljoen subscribers. Hierbij is haar kanaal nummer 8 in meest bekeken kanaal op YouTube en de nummer 1 kanaal dat was opgericht door een vrouw. YouTube heeft Jenna’s leven compleet veranderd en het voor haar mogelijk gemaakt om haar $800 huis in Massacusetts in te ruilen voor een $1.1 miljoen Santa Monica huis. Waar het succes in zit? Ze is direct en haar taalgebruik is grof. Oordeel zelf:

Superdry case study

Een bedrijf dat meteen potentieel zag in het digitale tijdperk en dan vooral word-of-mouth reclame was fashionlabel Superdry. Dit bedrijf combineert vintage Americana designs met Japans geïnspireerde graphics en voegt daar het woord ‘Superdry’ aan toe om zo een logo te vormen. Het merk werd opgericht door Julian Dunkerton in 1985, maar werd pas bekend onder de huidige naam in 2004 in Covent Garden in Londen. Sindsdien is het merk ongelooflijk gegroeid, grotendeels vanwege de hernieuwde focus op sociale media. Verder is Superdry is ook succesvol in het bemachtigen van de vorm van reclame dat normaal gesproken miljoenen euro’s kost: celebrity endorsement. Zowel Pippa Middleton als David Beckham zijn grote voorstanders van het dragen van Superdry kleding en werden gespot in diverse items. Dit leidde tot fantastische publiciteit voor het merk en zorgde ervoor dat het nog verder groeide.

Case study: Starbucks


MyStarbucksIdeaStarbucks, nu een 1,4 biljoen dollar bedrijf, had een moeizame start. In 1971 werd de eerste winkel geopend in Seattle’s historische Pike Place Market. Vanuit deze bescheiden winkel verkocht Starbucks een selectie van de beste koffie ter wereld. Meer dan tien jaar later werd het idee van ‘een derde thuis’ gevormd. Howard Schultz, CEO van Starbucks, reisde naar Italië en besloot de Italiaanse koffiehuistraditie mee te nemen naar de Verenigde Staten. Het idee dat de koffiehuizen een gevoel van samenhorigheid en een geweldige ervaring voor de klanten te creëren kwam hierbij tot leven. Door een uitstekende klantenservice en een gevoel van gemeenschap vertelden klanten hun vrienden, familie en kennissen over hun ervaring. Hierdoor breidde Starbucks zich snel uit tot de grootste koffiebrander ter wereld, met maar liefst 15,000 uitgebreide outlets in 50 landen. 

Net als Superdry besloot Starbucks zich voornamelijk te concentreren op het uitbreiden van dit saamhorigheidsgevoel via hun sociale media platformen. Zij besloten om niet te investeren in de traditionele vormen van marketing, maar focusten zich vooral op de digitale productie. Hiermee creëerden zij volledig interactieve platformen voor hun klanten, zoals hun website ‘My Starbucks Idea’. Hier kunnen hun klanten, fans en anderen geïnteresseerden ideeën voorleggen en suggesties en feedback geven om het merk te verbeteren.

Inmiddels is crowdsourcing een veelvuldig toegepaste strategie van grote merken. Zo hebben bijvoorbeeld Tele2 en T-mobile nu gebruikersforums als een verlengstuk van hun eigen klantenhelpdesk. Het gevolg van de campagne van Youp van ‘t Hek die het merk T-mobile veel reputatieschade opleverde. De ruim 200.000 leden van het T-mobile forum vormen nu ambassadeurs van het merk en zorgen voor Word-of-mouth reclame.

Tot slot, sociale media bieden klanten de ruimte om ideeën en feedback te delen. Ze vormen geweldige hulpmiddelen voor het stimuleren van word-of-mouth aanbevelingen aan een wereldwijd publiek. Steeds meer bedrijven zijn via deze weg rechtstreeks benaderbaar wat drempelverlagend werkt. Deze directe vorm van communicatie met het eigen favoriete merk zorgt bovendien voor meer merkbeleving. Het zorgt voor een gevoel van saamhorigheid en welke marketingmanager wil dat nou niet!

email
  • Share on Tumblr

Reacties zijn gesloten.

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen