Geld verdienen met mensen helpen, mag dat?

Anna Chojnacka is oprichter van de 1% CLUBSociaal ondernemerschap nieuwe stijl

Sociaal ondernemerschap: geld verdienen met een onderneming die een maatschappelijk doel nastreeft is erg in. Tegen de algemene trend in is de werkgelegenheid bij social enterprises sinds 2010 met 25% gestegen. Bovendien verwacht 90% van de sociale ondernemingen dat die groei de komende jaren doorzet. Een percentage dat significant hoger ligt dan bij reguliere MKB bedrijven in Nederland (bron: Social Enterprise Monitor 2012-2013). Deze innovatieve ondernemers werken buiten de traditionele actoren als overheid, goede doelen en het bedrijfsleven om en overstijgen gangbare businessmodellen en filantropie.

Aan de andere kant zijn daar ook de goede doelen en non profit organisaties zoals we ze al jaren kennen. Zij worden met een steeds kritischer blik gevolgd door het publiek. Iedere verdenking van verkeerd gebruik van geld en middelen wordt onder een vergrootglas gelegd en veroordeeld. Geld verdienen binnen NGO’s (niet-gouvernementele organisatie) lijkt een zonde terwijl zij wellicht ook veel effectiever zouden kunnen zijn als dit taboe doorbroken wordt.

In de TED talk van Dan pallota komt dit duidelijk naar voren. Dan Pallotta vertelt hoe de wereld verdeeld is tussen profit en non-profit organisaties en dat non-profit op 5 punten gediscrimineerd worden. Hierdoor kunnen bedrijven met een maatschappelijk doel voor ogen nooit de gewenste schaalgrote bereiken om problemen ook daadwerkelijk aan te pakken. Het is een vicieuze cirkel.

Welke (nieuwe) kaders moeten we stellen?

Het bedrijfsleven lijkt zich dus te mogen profileren door een meer maatschappelijke opstelling en mag daardoor indirect geld verdienen door mensen te helpen. Zou het dan niet logisch dat voor NGO’s dezelfde moraal geldt?

Er is niets mis met geld verdienen met het helpen van mensen als de hulpverlening daarmee effectiever en succesvoller wordt.

Een andere ontwikkeling die we zien is het feit dat kleinschaliger initiatieven steeds succesvoller zijn. Fondsenwerving via crowdfunding, micro kredieten, etc. winnen steeds meer terrein. De “gever” ziet waar zijn geld heen gaat, de organisatie is doorzichtig en heeft een gezicht en het gevoel dat er iets aan de strijkstok blijft hangen is kleiner. Redenen waardoor de burger hier meer vertrouwen in lijkt te hebben. Dit lijkt in overeenstemming met het wantrouwen wat bestaat jegens grote bedrijven.

Als laatste overweging als achtergrond is het interessant na te denken over de vraag of het enkel geven van geld nog de manier is om goede doelen te steunen. Het delen van kennis en middelen is vaak effectiever en geeft de “gevende partij” een sterker gevoel echt een bijdrage te leveren.

Goede doelen 2.0

Maar….hoe ziet de toekomst van non profit organisaties en goede doelen er dan uit? Hebben zij nog bestaansrecht of zal hun rol/noodzaak komen te vervallen door de trend van het bedrijfsleven richting sociaal ondernemerschap? De ontwikkelingen, innovaties en transities die plaatsvinden op onze maatschappij gelden ook in dit aandachtsgebied wat ons brengt tot de vraag:

Hoe zien de goede doelen 2.0 eruit?

Hierover organiseert Denkvoer op donderdag 8 mei een bijeenkomst met Anna Chojnacka. Anna is een idealiste en zet zich met veel energie in om van de wereld voor ons allemaal een betere plek te maken. Ze richtte de 1%CLUB op – een organisatie die projecten over de hele wereld ondersteunt met als doel de levensomstandigheden op een moderne en duurzame manier te verbeteren. Daarnaast schreef Anna een autobiografische roman: De Poolster. Het verhaal zet de contrasten tussen de armoede vanachter het IJzeren Gordijn en het rijke, bevoorrechte Nederlandse leven scherp neer.

Tijdens een avond Denkvoer zetten we mensen graag aan het denken door elkaar vragen te stellen over een actueel onderwerp. Dat doen we onder het genot van een eenvoudige maar smakelijke en eerlijke maaltijd. De avond begint om 18.00 uur en eindigt rond 21.30 uur. Er is plaats voor 60 deelnemers. De kosten zijn € 15,- pp. Denkvoer 3 met Anna Chojnacka vindt plaats in Eetlust, aan de Oude Bornhof in het centrum van Zutphen. Kaarten bestellen kan online.

Welke vraag zou jij willen stellen?

De Denkvoer-stijl is dat we meer over het onderwerp te weten komen door vragen te stellen. Dat mag van alles zijn. Wat raakt je? Welke associaties heb je bij het onderwerp? Welke problemen of oplossingen zie je? Heb je zelf al ervaring met sociaal ondernemerschap? Tegen welke obstakels ben je dan aangelopen? Welke vraag zou jij willen stellen in het algemeen of aan Anna? Reageer dan op dit blog met je vraag. De leukste zullen ondergetekenden aan Anna voorleggen tijdens de Denkvoeravond.

Door Olga Kruidhof en Wilma Stegink (LinkedIn)

 

Aanvulling 9 mei

Anna Chojnacka schreef na afloop  een mooi en scherp blog over geld verdienen met het ‘redden van de wereld’: Saving the world and making money out of it.

email
  • Share on Tumblr

2 reacties op “Geld verdienen met mensen helpen, mag dat?”

  1. dick smit zegt:

    Vroeger werd het al gezongen “we benne op de wereld voor elkaar voor elkaar om te helpen nietwaar”? Maar wat is er mis gegaan? Geld is geen middel meer maar een doel; Althans voor een kleine bovenlaag v.d. bevolking. Voor een ander deel is het de pest! En tegelijkertijd consumeren we ons een slag in de rondte. Hoe maak je van een doel weer een middel? Hoe ga je er voor zorgen dat de mensen ( mensheid) zich in dienst gaat stellen v.d. wereld waarop ze leven, i.p.v. een slaaf te zijn van hun eigen consumenten gedrag. Of is dit een andere discussie? Social enterprising is toch meer dan verantwoord helpen.
    anyway top onderwerp.

    • Hoi Dick,
      Bij sociaal ondernemerschap draait het volgens mij vooral om mensen mee laten doen. Toegang geven tot kennis, middelen en geld. Geld wordt minder belangrijk als er ook alternatieve ruilmiddelen zijn. Tijd bijvoorbeeld of lokale eigen valuta zoals de Nappen in Zutphen.

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen