Identiteitsmarketing: hoe goed ken jij jezelf?


Identiteitscrisis

2010 was mijn eerste jaar als ondernemer. Met het nieuwe jaar in zicht is dit een goed moment om antwoord te geven op de volgende vraag: hoe doe ik het? Wie ben ik als ondernemer? Wat doe ik goed, wat zal moeten veranderen en waar kan ik nog beter in worden? Dit zijn veel vragen waar ik zelf niet direct antwoord op heb. Gelukkig heb ik mensen om mij heen die me daarbij kunnen helpen.


Zo’n eerste jaar is één groot leermoment. Als ondernemer moet je van alle markten thuis zijn. Van acquisitie, verkoop, accountmanagement, uitlevering, evaluatie, administratie en debiteurenmanagement: elk procesonderdeel vergt andere vaardigheden. Hoewel je dus een duizendpoot schijnt te moeten zijn, een generalist, voel ik me juist meer een specialist. Ik vind het heerlijk om fulltime met mijn vakgebied bezig te zijn. Te experimenteren, te analyseren en de nieuwe ontwikkelingen te vertalen naar oplossingen.

Afgelopen weken voelden daarom alsof ik in een soort van identiteitscrisis zat. De vraag die ik me daarbij stelde was: hoe kan ik als ondernemer succesvol zijn zonder buiten mijzelf te (moeten) treden. Uitgaan van je eigen kracht dus, ondernemen op een manier die bij mij past. Een eerste stap die ik daartoe genomen heb is het volgen van een training waarbij je inzicht krijgt in je eigen waarden, drijfveren, talenten en missie. Het resultaat van de training is een ‘personal essential manual’ ofwel een gebruiksaanwijzing die mijzelf en anderen inzicht geeft in mijn kracht. Op dit moment ben ik nog bezig met de uitwerking ervan, maar eind januari zal ik deze aan jullie presenteren. > Update: inmiddels is mijn persoonlijke gebruiksaanwijzing af. Lees meer hierover in mijn vervolgartikel: Authentiek zijn, hoe doe je dat?


Identiteitsmarketing

Het proces waar ik op dit moment inzit, sluit ook aan bij de theorie van Identiteitsmarketing. Identiteitsmarketeer Kay Morel ontwikkelde daartoe een mooi model (en ik ben gek op modellen):

“Bij identiteitsmarketing is het uitgangspunt de spirituele behoeften van mensen. Daarom zie je in het boek Identiteitsmarketing, waarom wij bestaan’ ook de piramide (gebaseerd op Maslow) omgekeerd. We nemen als basis die spirituele behoeften die we hebben gedefinieerd als “goed doen”, “verschil maken” en “betekenis hebben”. Kay Morel

Waarom dit model? Omdat het uitgaat van je authentieke zelf. De kern. Die ‘spirituele behoeften’ klinken misschien wat zweverig en toch geloof ik dat dit in de toekomst steeds belangrijker wordt. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor andere bedrijven. Bedrijven die antwoord kunnen geven op de Why-vraag, hebben aantrekkingskracht, een magneetwerking. Waarom doen we de dingen die we doen? Bij grote merken als Ikea, Apple en Nike voelen we ons verbonden en geïnspireerd. Of juist niet (een magneet stoot ook af). Een identiteitsgericht bedrijf heeft niet iedereen als klant.

In mijn proces ben ik daarom ook bezig met een zoektocht naar klanten die bij mij passen, waar ik echt iets voor kan betekenen. Die enthousiast worden van mijn enthousiaste verhalen. Mensen waarmee ik een ‘klik’ voel zijn vaak mensen met een enorme passie voor hun werk. Soort zoekt soort gaat hier wel op. Dat zie ik vaak terug in ondernemers of professionals. Ze zijn trots op wat ze doen en wat ze bereikt hebben. En ze vertellen graag over hun passie. Ze weten hierdoor van nature al mensen aan zich te binden. En dan hoef ik ze alleen maar de juiste tools in handen te geven om hun boodschap bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Daar ligt mijn kracht.

Zoals je merkt is dit verhaal nog niet ‘rond’. Feedback en ideeën zijn welkom. Ook lijkt het me leuk om ervaringen van anderen te lezen. Wie weet kunnen we elkaar dan verder helpen.


Literatuur

Voor wie meer wil weten over identiteitsmarketing, hieronder een aantal interessante artikelen:

Boek Identiteitsmarketing, Waarom wij bestaan (2010)

Mercurius Identiteitsmarketing, Vliegwiel van Identiteit

Emotionele innovatie: het nieuwe paradigma (uit Tijdschrift voor Marketing, dec. 2010)

Authenticiteit in online communicatie: mag het een onsje minder zijn? Door Dr. Peter Kerkhof (mei 2010)

TED talk van Simon Sinekover de WHY vraag (YouTube)

email
  • Share on Tumblr

Een reactie op “Identiteitsmarketing: hoe goed ken jij jezelf?”

  1. Beste Olga,

    Leuke blog. Ook in dit proces moet klantgedreven centraal staan. Klant is nog steeds koning. Alles draait om perceptie. Als ondernemer moet je hier voortdurend bij stil staan.

    Succes in zaken.

    Mvg,

    Maarten Ribbens
    http://www.maartenribbens.nl

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen