“Project X Haren”: Facebookfeest of mediafeest?

Nachtmerrie van elke ouder

Snel groeiende Facebookpagina ProjectX

Stel je hebt een dochter van zestien en ze zit op Facebook. Ze viert haar zestiende verjaardag en maakt hiervoor een evenement aan. Ze nodigt haar Facebookvrienden uit en enkele dagen later gaat het de hele wereld over en geven ruim 25.000 mensen aan te komen. Is dit een ‘ongelukje’ of gaat het hier om een vorm van online pesten? Het is inmiddels een mediaspektakel, het is al diverse keren in het NOS nieuws geweest en de buitenlandse media hebben het inmiddels ook opgepakt volgens het AD. Er wordt geschreven dat het meisje ‘vergat aan te geven dat het een privéfeestje was’.

Facebookfeest of mediafeest?

Na alle commotie die ontstond rondom de Facebook-moord hebben we nu dus het Facebookfeest. Communicatieweterschapper dr. Linda Duits schreef naar aanleiding van de Facebook-moord een opiniestuk over dat de nadruk op sociale media de aandacht afleidt van het echte probleem. Inmiddels zit de gemeente Haren wel met een probleem en is er een noodverordening van kracht. Het is in elk geval opvallend hoe er in korte tijd een enorme hype ontstaat rondom het feest dat inmiddels is omgedoopt tot ‘Project X Haren’ (naar de gelijknamige Amerikaanse film waarin een feest buitensporig uit de klauwen loopt).

Zo zijn er binnen drie dagen drie websites actief die berichten over het ‘feest’, waaronder ProjectXharen.net (heeft een grote countdown op de site staan), ProjectXharen.com en ProjectXharen.nl (verzamelen beiden nieuwsfeeds). Op YouTube is een filmpje verschenen en op Facebook is een pagina aangemaakt dat op moment van schrijven ruim 5.000 volgers heeft.

En natuurlijk wordt er volop getwitterd over #ProjectXHaren en is het inmiddels trending topic (21 sept, 11.30 uur).

Het is inmiddels dus duidelijk meer dan alleen een Facebookfeest. Het is vooral een mediafeest waar ook de traditionele media volop aan meedoen.

Wat is de aanleiding?

Het is duidelijk dat dit onschuldige besloten kinderfeestje wordt uitgebuit door buitenstaanders. Er lijkt geen enkele aanleiding te zijn. Het is een vorm van een flashmob, onbekenden verenigingen zich razendsnel via social media, komen samen en vervolgens valt de groep weer uit elkaar. Een vorm van aandacht zoeken die in dit geval ten koste gaat van een onschuldige 16-jarige die niets ongebruikelijks gedaan heeft. Want geen enkele ouder kan voorkomen dat mensen die moedwillig de openbare orde willen verstoren aan de haal gaan met een dergelijke Facebookuitnodiging. Het is mijn inziens dan ook niet het meisje of de ouders die een fout gemaakt hebben. Er zijn duidelijk andere mensen die hierop inspelen om onder de aandacht te komen.

Vanavond is het dan zover. We zullen zien wat voor soort mensen afkomt op ‘Project X Haren’.

Ik ben natuurlijk heel benieuwd naar jullie mening. Vind je het een foute zaak of zie je de humor er wel van in?

 

Aanvulling 23 september
Inmiddels is er veel geschreven over Haren. Sander Duivenstein zet in een scherpe analyse in zijn artikel op Frankwatching uiteen wat er gebeurde en welke rol sociale media hierin hadden. Zelf analyseerde ik de statistieken middels de monitoringstool Finchline. Hieruit blijkt dat de traditionele media al vanaf dinsdag begonnen met berichtgeving over ‘Project X Haren’ en dat sociale media en Twitter vrijdagmiddag rond 15.00 uur pas de eerste grote piek beleefden. Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

email
  • Share on Tumblr

2 reacties op ““Project X Haren”: Facebookfeest of mediafeest?”

  1. Anja schreef:

    Eens dat dit gezin niets kan doen aan het feit dat het uit de hand loopt. Maar ik ben wel van mening dat je als gebruiker van media in ieder geval moet weten wat je doet.
    Langzaam maar zeker dringt dit door tot scholen, die zich richten op mediawijsheid bij de kids. Dit wordt een mooie les, over de rug van het meisje en haar ouders. Een openbaar evenement op Facebook is voor iedere Facebooker zichtbaar en deelbaar en wie zegt dat er geen fuif wordt gegeven voor iedereen die wil komen? Een beetje weldenkend mens zal twijfels er bij hebben maar je weet nooit toch? Beetje flauw misschien maar zo werkt het kennelijk wel.

    Alles wat na verwijderen van het evenement op Facebook nog doorettert is van de orde Oh oh Cherso, Geen Stijl en Skoften in de categorie plat humoristisch bedoeld leedvermaak.

    Ik hoop dat het gezin het voor elkaar krijgt dat het meisje toch een mooie 16e verjaardag kan vieren, ze zal het in ieder geval nooit meer vergeten…

  2. Olga Kruidhof schreef:

    Bedankt voor je inhoudelijke reactie Anja.

    We hebben inmiddels allemaal gezien waar het toe heeft geleid.
    Ik ben het met je eens dat dit een goede les is voor scholen en leerlingen. Wat betreft mediawijsheid vind ik dat de discussie in de eerste plaats moet gaan over (online) normen en waarden en daarnaast zullen leerlingen goed geïnformeerd moeten worden over privacy-kwesties.

    Ps: het aangaan van deze maatschappelijke discussie is het thema van een evenement genaamd ‘Social Live’ dat ik samen met collega-ondernemers organiseer op 24 oktober in Zutphen. Meer hierover op: http://www.sociallive.nu. Aanmelden voor dit openbare evenement kan ook via Facebook: http://on.fb.me/SbSwXk 🙂

Recente projecten

  • Click met online marketing

    Boek Click met online marketing

    Uitgever Edu’Actief

  • Online marketing CRV

    Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie

  • Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

Lees wat anderen over mij zeggen