Effectieve inhakers op sociale media

Alex en Maxima vlaghouderValentijnsdag, Secretaressedag, Moederdag… inmiddels bestaan er vele speciale dagen rondom een thema. Daar speelt de retail dankbaar op in. Vooral als het om dagen gaat waarop we ons massaal in het felle oranje kleden. Onze collectieve identiteit komt het sterkst tot uitdrukking tijdens de Olympische spelen, het EK & WK voetbal en natuurlijk tijdens Koninginne.. uuh Koningsdag. Dit collectieve gedrag zien we ook sterk terug op sociale media. Hoe speelt je daar als bedrijf en merk goed op in?

Goede en slechte inhakers

Inhaken op actualiteit, ook wel newsjacking genoemd, kan heel goed werken om snel veel aandacht te krijgen voor je product of merk. Vaak gaat dit gepaard met een vleugje humor. Of de afzender verwijst naar de overeenkomsten tussen het merk en de bijzondere gebeurtenis. Belangrijk is wel dat de boodschap in lijn ligt met je merkwaarden. Als je dat niet doet, dan kan het wel eens helemaal verkeerd uitpakken en juist tegen je gaan werken.Secretaressedag Media Markt

Media Markt sloeg (wat mij betreft) de plank mis met een grap waarmee het inhaakte op Secretaressedag. Het leidde tot verhitte discussies op Twitter met 46 retweets en ruim 100 reacties tot gevolg. Hiermee blijkt maar weer dat humor erg persoonlijk is. Heeft de Media Markt hiermee haar merkwaarden versterkt? Ik geloof van niet.

 

Pasen creatieve tweet

 

 

Marianne Thieme (Fractievoorzitter Partij voor de Dieren) speelde subtieler in op Pasen met een tweet over het consumeren van lamsvlees.  Met een duidelijke boodschap ook, die aansluit op waar de partij voor staat. Haar volgers waardeerden de update door deze 100 keer te retweeten.

Gonnie Spijkstra houd op haar blog een teller bij van oranje-acties rondom het WK. Ook schrijft ze over de nieuwe campagne van KING perpermunt (concurrent van Wilhelmina pepermunt). Het bedrijf doet zijn naam (en merk) eer aan met mooie inhakers. Eerder kwam het al met een KING-size rol perpermunt. Dit jaar staat  K.I.N.G. voor het ‘Koninklijk Instituut Nederlande Gewoonten’ en voeren ze een voorlichtingscampagne voor de massale Koningsdagversprekingen.

Wat wordt jouw koningsnummer?

Dit jaar nog één keer de vertrouwde formule op 26 april en dan wordt het vanaf volgend jaar ‘anders’. Koning Alexander en zijn Maxima zullen aan 27 april een nieuwe, eigen invulling geven. Dat het merk ‘Alex en Maxima’ sterk is en onze identiteit goed vertegenwoordigt (ook in het buitenland), daar twijfelt niemand aan. Ze vertegenwoordigen onze waarden. Al moeten we misschien nog wat wennen aan een juichende koning op de tribune tijdens de Olympische spelen.

Met Koningsdag voor de deur is het goed om vast na te denken hoe je als bedrijf hier op een juiste manier op in kan haken. Heb je wat inspiratie nodig? Meld je dan aan voor de praktische workshop #SocialMediaSelfie op 14 mei in Zutphen.

Ps: ben je nog leuke inhakers tegengekomen? Of heb je een idee voor een inhaker? Reageer hieronder!

email
  • Share on Tumblr

Een reactie op “Effectieve inhakers op sociale media”

  1. Nandan zegt:

    Leuke foto!

    Goed dat je opmerkt dat als je Inhaakt op actualiteit, je boodschap wel in het verlengde moet liggen met je merkwaarden!

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen