Facebook legt jouw levensverhaal vast

Facebook verandert het sociale web voorgoed

Het heeft daarbij grote ambities: dé sociale laag worden waarop het web is gebouwd. Dat doet Facebook door jouw levensverhaal vast te leggen. Met de timeline, ‘the story of your live’, legt facebook jouw leven vast. Facebook is daarmee meer dan je digitale ID. Van je geboorte tot aan wat je nu doet: alles wordt gedocumenteerd. Hoe? Daar heb je zelf invloed op. Je kan bij elke update aangeven of dit een ‘top story’ is, of dat je het wilt aanpassen of verwijderen uit je tijdlijn. Ook updates uit het verleden kan je aanpassen.


Facebook legt activiteiten vast

De nadruk komt steeds meer op activiteiten te liggen. Apps spelen hierin een grote rol.
In plaats van zelf foto’s, video’s en status updates te delen, kan je apps toevoegen aan je profiel die activiteiten voor je vastleggen en direct delen met je vrienden. Denk hierbij aan hardlooptracks via Runkeeper of Nike+, het luisteren van muziek via Spotify, het spelen van games etc. Deze updates komen niet in je newsfeed terecht, maar worden gedeeld via de livestream updates in de ‘Ticker’, rechts op de pagina. Hier wordt ‘lightweight’ informatie getoond die je activiteiten van dat moment samenvat richting je vrienden:



Storytelling wordt belangrijker voor bedrijven

De veranderingen op Facebook hebben grote invloed op de wijze waarop marketeers Facebook kunnen inzetten. Het gaat niet meer zozeer om het krijgen van zoveel mogelijk ‘likes’ op een bericht. Daadwerkelijke interactie met een merk wordt nog belangrijker. Bovendien kunnen ontwikkelaars met de open graph nu elk werkwoord als button toevoegen. Dus niet alleen meer “vind ik leuk” maar ook “gekeken”, “gelezen”, “beluisterd” etc. Deze informatie komt ook weer in de Ticker terecht. Lifestreaming wordt livestreaming. Activiteiten worden mogelijk gemaakt door merken. Zo is Facebook tientallen partnerships aangegaan met mediabedrijven waarmee het straks mogelijk wordt om TV programma’s, films en muziek via apps live te consumeren via Facebook. Apps worden daarmee een belangrijk middel voor branding. Heb je bijvoorbeeld een wijnhandel, dan zou je een app kunnen aanbieden die aangeeft: ‘Marjolein drinkt een Chardonnay 2010 uit Zuid Afrika bij haar biefstuk”.


Zelf aan de slag met Timeline?

Timeline zal op 30 september uitgerold worden. Wil je zelf al eerder aan de slag met een bètaversie? Volg dan deze 8 stappen.

Meer weten?
Lees ook een eerder verschenen artikel over de veranderingen op Facebook.

email
  • Share on Tumblr

Reacties zijn gesloten.

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen