Hoeveel is jouw Intiem Kapitaal waard?

www.dronkenopdefoto.nlOnline reputatiemangement

Wat zou je ervoor over hebben om die hele slechte foto die online de ronde doet te laten verdwijnen? Of om al die ongepaste Twitterberichten van een medewerker te laten deleten? Wat is dat je waard (in Euro’s)? Voorkomen is beter dan genezen!


Je eigen digitale wil

Begin dit jaar overleed mijn moeder op 58 jarige leeftijd na een lang ziekbed. Doordat ze wist dat ze doodging kon ze zich voorbereiden op het onvermijdelijke. Zo vroeg ze mij om, na haar overlijden, haar sociale media profielen te verwijderen. Dit heeft mij aan het denken gezet. Veel mensen blijven na een plotselinge dood verstilt doorleven op het internet. De familie heeft niet de mogelijkheid om de online profielen te verwijderen doordat de wachtwoorden mee het graf zijn ingegaan. Gelukkig kan je tegenwoordig je ‘digitale wil’ ook onderbrengen bij www.ikrip.nl. Via deze online dienst bepaal je zelf wat er met je sociale media profielen gebeurt mocht je onverhoopt onverwachts overlijden. Maar dan nog blijft de vraag wat Google allemaal blijft opvissen aan foto’s, video’s en krabbels die staan op Facebook en Hyvespagina’s van vrienden.


Intiem kapitaal

Statusupdate FacebookStine Jenssen introduceert in haar boek ‘Echte vrienden’ het begrip Intiem kapitaal: “alles wat betrekking heeft op waardevolle persoonlijke informatie”. Intiem slaat op alles waarvan je niet wilt dat het voor iedereen openbaar beschikbaar is. Intiem kapitaal geeft macht en invloed, is verhandelbare privacy. Het bewust ‘lekken’ van intiem kapitaal richting vrienden, net-niet-echte vrienden en ‘vrienden’ genereert aandacht. En mensen snakken naar aandacht. Maar hoe meer we ermee strooien, hoe minder ons intiem kapitaal waard is.

Als aanstaande moeder (hub, daar ga ik al) zie ik veel foto’s van baby’s en kinderen langs komen. Vroeger zijn er ook wel foto’s van mij gemaakt, maar die zijn ingeplakt in een boek en (gelukkig) weggestopt in een kast. De generatie 2010 zal over 20 jaar wellicht zijn eigen babyfoto’s kunnen Googelen (met reacties: Schattig hoor!). Want ook al heb je de privacyinstellingen goed voor elkaar, je weet nooit of je digitale gegevens echt ‘veilig’ zijn opgeslagen, kijkende naar PlayStation, TomTom en… Facebook. Voor de overheid was dit ook de reden om (nog) geen database met vingerafdrukken in te richten.

Afgezien van de privacykant doet zich nog een ander fenomeen voor dat gaat over het delen van intiem kapitaal via sociale media: de digitale vervlakking. Via vluchtige digitale intimiteit onderhouden we een groot netwerk van ‘vrienden’. Deze vriendschap draait om het ‘nuttige’ of het ‘plezierige’. Je linkt met elkaar omdat je iets aan elkaar denk te hebben of omdat diegene amusement brengt. Offline vriendschap draait veel meer om karakter: het klikt wel of het klikt niet. Digitale vriendschap bevestig je met een ander soort klikken: ‘likes’ op een statusupdate. Offline vriendschap gedijt bij het exclusief uitwisselen van intiem kapitaal. De paradox is dat online vriendschappen kostbare tijd afsnoepen van wat eerder gereserveerd was voor onze offline contacten. Noem bijvoorbeeld ‘in real life’ ontmoeten, bellen of een verjaardagskaart sturen.


Online monitoring

Mensen delen in hun zoektocht naar aandacht en bevestiging dus veel intiem kapitaal. Bedrijven kunnen daar handig op inspringen door hun klanten en doelgroepen online te monitoren en als ‘voyeurs’ mee te lezen. Ik lever deze dienstverlening ook voor mijn klanten en kom met regelmaat interessante, maar ook gevoelige informatie tegen van medewerkers die schrijven over hun werk(gever). Sociale media bieden daarnaast enorm veel klantinzichten. De ontwikkelingen op dit gebied gaan erg snel. Zo zijn er al diverse systemen op de markt die online monitoring koppelen aan een CRM systeem. Online dialogen worden digitaal opgeslagen en gekoppeld aan klantprofielen, producten en diensten. Technisch is het allemaal mogelijk. Volop kansen dus!


Beheer je eigen reputatie

Op het moment dat we starten met sociale media wordt ons steeds weer 1 vraag gesteld: ‘What’s on your mind?’ Als het gaat om deelname in het publieke sociale domein is het goed om vooraf grenzen vast te stellen. Wat wil ik absoluut niet dat publiekelijk bekend wordt? Welke zaken mogen alleen mijn echte vrienden weten en wat deel ik met mijn online vriendennetwerk? Op deze manier hou je de regie zelf in handen en blijf jij de eigenaar van je eigen intiem kapitaal.

Voor bedrijven gaat dit ook op. Ook zij zullen (samen met medewerkers) moeten bepalen welke interne informatie wel publiek bekend mag worden en wat valt onder bedrijfsgeheim, concurrentiegevoelige informatie, nieuws onder embargo of commercieel gevoelige informatie over klanten. Het is goed om hier vooraf over na te denken en het bespreekbaar te maken om incidenten als met de twitterende politiechef te voorkomen. Want reputatie komt te voet en gaat te paard, helemaal in de online wereld. Kortom, denk voordat je je onderdompelt in het digitale leven even na over je digitale wil. Dan kan je met een gerust hart genieten van de kansen die sociale media bieden!

Wat vind jij?
En jij? Hoe ga jij om met je intiem kapitaal? Wat kan wel en wat niet? Plaats je bijvoorbeeld foto’s van anderen op je Facebookpagina? En van je kind? Deel je mening!

email
  • Share on Tumblr

5 reacties op “Hoeveel is jouw Intiem Kapitaal waard?”

  1. Inge Dowden schreef:

    Goed artikel! Het verbaast mij altijd wat mensen op Facebook etc zetten. Zelf hou ik me aan de regel dat alles wat ik op social media sites zet, ik ook op een billboard moet kunnen zien, waar m’n moeder langsrijdt. Dat werkt prima!

    En ik hou de security settings goed in de gaten. Maar dan nog zet ik alleen leuke foto’s op Facebook (ook van anderen) – geen dronken uitspattingen of dikke onderkinnen 😉

  2. Lisanne Lentink schreef:

    Je hebt je ‘intiem kapitaal’ zelf in de hand, als je er vanuit gaat dat de sites zelfs jouw gegevens niet vrijgeven. Bij Facebook kun je bijvoorbeeld zelf lijsten/groepen aanmaken met je vrienden, waardoor je bepaalde berichten of foto’s wel of niet kunt laten zien aan bepaalde (groepen) mensen. Erg handig, want zo hoef je niet alle ‘intieme’ informatie met al je “vrienden” te delen. Maar helaas is niet iedereen zich hiervan bewust en zijn veel mensen zich ook niet bewust van de privacyinstellingen, waardoor alles wat ze plaatsen met de hele wereld wordt gedeeld. Open en bloot. Dat lijkt mij niet slim, behalve als je het bewust doet.

    ‘De paradox is dat online vriendschappen kostbare tijd afsnoepen van wat eerder gereserveerd was voor onze offline contacten. Noem bijvoorbeeld ‘in real life’ ontmoeten, bellen of een verjaardagskaart sturen.’ Hier ben ik het totaal niet mee eens. Sociale media zijn juist een verrijking voor mijn vriendschappen en eigenlijk zie ik mijn vrienden juist alleen maar vaker doordat je meer op te hoogte blijft van elkaars leven. Gesprekken met bekenden in de supermarkt lopen niet meer dood naar ‘Hoe gaat het?’ ‘Goed. En met jou?’ ‘Ook goed.’, maar je kunt meteen wat meer het diepe in met je gesprek. Perfect!

  3. Roy Giezen schreef:

    Mooie term, ‘intiem kapitaal’. Privacy management zie ik meer als hoe zet je je gegevens in ipv welke gegevens. Privacy is naar mijn idee een steeds groter wordende illusie, dat wat je denkt, er in je hoofd afspeelt en nog niet geuit hebt is je privacy. Hoe goed je je gegevens ook probeerd af te schermen, er is altijd wel een wijze waarop je deze kunt achterhalen. De manier waarop je je gegevens deelt, je formulering, taalgebruik is en wordt steeds belangrijker. Waar nu de uitdaging in ligt, hoe neem je dit mee in de opvoeding van de volgende generatie. Op dit moment zie aan de wijze waarop veel jongeren zich profileren zij zich niet bewust zijn van de welke gevolgen dit kan hebben voor hun toekomst. Het verband met gedrag in chatrooms e.d. en gedrag in social media wordt als ik om me heen kijk nog niet gezien. Wat ze in het ene in de gaten houden laten ze in het andere los.

    Met betrekking tot digitale accounts na overlijden zijn er voor- en nadelen. Na mijn mening zul je zien dat accounts na overlijden juist gebruikt zullen worden om de herrinnering aan de dierbare in leven te houden. Er zijn op dit moment al een aantal voorbeelden dat mensen naar een hyvespagina van een overledene gaan om dingen met deze persoon als nog te delen. Mooie gedachte vind ik daarbij dat kinderen die bijvb. hun opa of oma nooit hebben gekend straks ze wel leren kennen via de digitale wereld, etc.

  4. Olga Kruidhof schreef:

    Bedankt voor jullie reacties! Ik merk zelf in mijn omgeving dat privacy op het sociale net bij veel mensen speelt. Het is een ‘hot’ issue.

    @Lisanne: Facebook groepen/lijsten zijn inderdaad een uitkomst. Wat betreft de stelling dat online vriendschappen ten koste gaan van offine contacten, ben ik het deels eens met jouw uitgangspunt. Voor veel van mijn vrienden gaat het principe ook op dat ik beter weet wat er bij hen speelt via sociale media. Maar tegelijkertijd merk ik dat ik moet oppassen dat ik de vrienden die niet online zijn niet ‘vergeet’.
    En verjaardagskaarten sturen doe ik ook minder snel, terwijl dit wel zo persoonlijk is. Even een reactie op de Facebook-wall is gewoon makkelijker.

    @Roy: overledenen leven digitaal voort en dat vindt ik ook heel mooi. Maar als er dan staan “Interessed in workopportunity’s” dan voelt dat toch vreemd. Liever dan een speciale, geupdate pagina waarbij je zelf bepaalt hoe je herinnerd wil worden.

  5. Roy Giezen schreef:

    @Olga: Denk dat daar het leermoment inzit. Kan me een voorbeeld herinneren van een vader die de hyvespagina van overleden dochter ontdekte en zag dat haar vrienden haar pagina gebruikten om in gesprek met haar te blijven. Hij houdt nu haar pagina bij, en put daar troost en vreuge uit. Een mooi voorbeeld denk ik hoe het kan.

Recente projecten

  • Click met online marketing

    Boek Click met online marketing

    Uitgever Edu’Actief

  • Online marketing CRV

    Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie

  • Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

Lees wat anderen over mij zeggen