Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?!

Hoe bouw je aan online merkloyaliteit?

Het komt in elke social media training terug: wees relevant, persoonlijk, authentiek en gééf! Hiermee bouw je aan een fandatabase van mensen die jou leuk vinden en je blijven volgen. Een goed voorbeeld is gulle gever Sinterklaas. Maar als je nu geen Sinterklaas heet, hoe slaag je er dan in de loyaliteit van je volgers te verdienen en vast te houden? Hieronder volgen een drietal tips:


1. Vergroot je online zichtbaarheid

“Wie nooit van zich laat horen, wordt ook niet gehoord. En met wie niet gehoord wordt, wordt minder rekening gehouden” (Bron: @MindPep) Zowel ondernemers als bedrijven zullen een positie moeten claimen, simpelweg door aanwezig en zichtbaar te zijn. Dit is stap 1: zorg ervoor dat mensen je kunnen vinden. Sociale media helpen ondernemers om hun zichtbaarheid te vergroten.


2. Zorg voor ‘triggers’

Volgens Amerikaans onderzoek zijn incentives (kortingen, freebies, promoties etc.) de belangrijkste redenen voor consumenten om een online “relatie” aan te gaan met bedrijven, gevolgd door customer service / het helpen met problemen en als derde het vragen van feedback op producten en diensten. Kortingen en promoties zijn echter veel meer gericht op de korte termijn. Om loyale volgers te kweken, zal je relevante content moeten (blijven) leveren. Content die het delen waard is en waarmee jij je volgers weer van munitie voorziet waarmee ze hun eigen netwerk kunnen onderhouden.

Een ander Amerikaanse studie geeft inzicht in het type content dat mensen het meeste waarderen en delen. In afnemende mate van belang, zijn dat volgens Chadwick Martin Bailey en iModerate Research Technologies: nieuws over familieleden en vrienden (81%), foto’s of video’s uit de familiale sfeer (80%), grappige/leuke video’s (63%), coupons/kortingen (54%) en nieuwsartikelen en blogposts (53%).


3. Creëer context

Het gaat al lang niet meer om de inhoud alleen. Goede content biedt geen garantie voor succes. Volgens Prof. Dr. Fred van Raaij is 95% van ons gedrag onbewust. In een artikel in Tijschrift voor Marketing #11, jaargang 44 zegt hij dat “niet het beste product wordt gekozen, maar het product dat makkelijk te kiezen is, een emotionele voorkeur heeft en daardoor een vanzelfsprekende keuze lijkt”. Dit gedrag kan je volgens Van Raaij manipuleren door een ‘context’ te creëren waarbij nieuwe emoties aan het product gekoppeld worden. Een middel hiervoor is het oproepen van prettige beelden middels positieve verhalen die aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep.

Met andere woorden: creëer content die inspeelt op de beleving van het moment of de ‘state-of-mind’ waarin iemand zich bevindt. Een goede timing en personalisatie spelen hierin dus een belangrijke rol.

Een voorbeeld van een succesvolle actie die inspeelt op de beleving van het moment is de social media actie van de KLM. Klanten die via Foursquare inchecken op Schiphol ontvangen een bericht van @klmsurprise dat KLM een kleine verrassing in petto heeft. Op basis van sociale media profielen van de klant zoekt het KLM-team naar informatie over die klant om hem of haar vervolgens een verrassend en zo persoonlijk mogelijk cadeautje aan te bieden voordat de klant aan boord zit. Een originele verrassing die echt past bij de persoon die het ontvangt. KLM biedt klanten zo een attente KLM-ervaring aan.


Conclusie

Merkloyaliteit bouwen vergt vooral veel inlevingsvermogen en creativiteit. Niet alleen dien je je als merk te verdiepen in wat de klant interessant vindt, maar ook in wat hij als leuk of emotioneel aantrekkelijk ervaart. Vervolgens dien je de content creatief te verpakken en in de juiste dosering (niet te veel maar ook niet te weinig) op het juiste moment aan te bieden.

Wat dat betreft vind ik het niet zo gek dat Sint Nicolaas op moment van schrijven 9107 volgers heeft. Zelf heb ik ook goede herinneringen aan hem en hij wist mij altijd te verrassen.

email
  • Share on Tumblr

Reacties zijn gesloten.

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen