Recente grote Facebookaanpassingen op een rij

Blijf in beeld bij je doelgroep

Vooruitlopend op de F8 Conferentie van Facebook morgen, voerde Facebook de afgelopen weken diverse grote aanpassingen door. De grootste is ongetwijfeld de manier waarop nieuws verschijnt in de ‘news feed’. Tot op heden kreeg je altijd het meest recente nieuws te zien. Nu kan je ook kiezen om alleen de statusupdates, foto’s of links te zien. Of alleen de updates van pagina’s…
Dit heeft natuurlijk grote invloed op wat je als gebruiker te zien krijgt en wat niet.

Tegelijkertijd introduceert Facebook ‘Top Stories’: bovenaan de nieuwsbalk staat een link naar een samenvatting van de belangrijkste updates van de afgelopen dagen of weken. Dit is vooral handig als je even een paar dagen niet ingelogd hebt. Afhankelijk van hoe lang je niet ingelogd hebt, laat Facebook alleen die updates zien die door Facebook als belangrijk worden herkend. Zo mis je nooit meer een belangrijke update van je vrienden (relatiestatus gewijzigd, foto’s etc.). Ook vrienden kunnen een update markeren als ‘top story’. Lees meer hierover op het blog van Facebook.

Deze veranderingen hebben grote gevolgen voor bedrijven die een pagina beheren. Zij zullen nog meer de nadruk moeten leggen op het stimuleren van interactie. Hoe meer reacties, hoe groter de kans dat een update zichtbaar wordt in de newsfeed van een volger. Het is sowieso belangrijk om als bedrijf je Facebook Edgerank in de gaten te houden. Bekijk de video van Mari Smith over optimalisatie in Facebook via nieuwsfeed optimalisatie.

Andere belangrijke veranderingen op Facebook zijn:

  1. Automatisch gegenereerde vriendenlijsten.
  2. De subscribe button waarmee je updates kan volgen zonder ook vriend te worden. Daarnaast kan je aangeven wat voor soort updates je wilt ontvangen van een connectie. De subscribeknop staat naast de berichtkop op het profiel van een vriend.
  3. ‘Activiteiten van vrienden’-tab op pagina’s. Hierdoor kan je zien hoe actief je vrienden op een bepaalde pagina zijn (zie afbeelding onderaan deze blogpost).
  4. Een nieuwe mobiele ‘messenger app’.
  5. Een overzicht van wie een update gedeeld heeft met vrienden.
  6. Facebook heeft de eis van 25 likes voor een eigen vanity url voor een fanpage opgeheven. Je kan nu gelijk een eigen url aanmaken via https://www.facebook.com/username/.
  7. Facebook reduceert het aantal email notifications.
  8. Facebook zal waarschijnlijk binnenkort een vergaande integratie met diverse media aankondigen. Hierdoor kunen mensen makkelijker hun favoriete muziek, tv programma’s en films delen.
  9. (Update 22-9) Facebook geeft gebruikers meer controle over hun privacyinstellingen met ‘controle over profiel‘. Hierbij kan je aangeven dat je berichten waarin jij getagd bent ziet voordat ze op je profiel geplaatst worden en de zichtbaarheid van tags bepalen (openbaar of alleen vrienden?).

Meer over deze veranderingen is te lezen op het blog van Facebook en op dit overzichtsblog. Ik verwacht dat de komende dagen nog meer aanpassingen aangekondigd zullen worden, dus hou Facebook in de gaten voor meer nieuws. Of blijf op de hoogte via mijn Facebookpagina: SocialMatters



Tab 'Activiteiten van vrienden' op Facebookpagina's



email
  • Share on Tumblr

Reacties zijn gesloten.

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen