- See more at: http://www.socialmatters.nl/wp-admin/options-general.php?page=gtm4wp-settings#sthash.7MJmXevG.dpuf

Wel of niet op Google+?

Mag ik u (aan)bevelen? Google+

Veel mensen die ik spreek zijn huiverig om privacygevoelige informatie te delen op sociale netwerken. En dit is ook terecht. De discussie gaat daarbij vaak over Facebook. En Google dan? Sinds kort krijgt iedere nieuwe Google gebruiker standaard een Google+ account. En vanaf gisteren heeft Google het privacybeleid aangepast, zoals ook te lezen stond op de website. Was het je al opgevallen of Google je op de automatische piloot?

En het gaat nog verder: vanaf nu koppelt Google ook alle producten aan elkaar. Wat velen al verwachtte is gebeurd. Een gratis Gmailaccount bestaat dus niet. Je betaalt met je privacygegevens.


Wat wil Google van ons?

De laatste jaren is het hard gegaan met de opkomst van sociale netwerken. Volgens de laatste cijfers uit een onderzoek door Wakoba gebruikt 11% van de Nederlanders Google+. Hoewel het een jong netwerk is blijft de adoptie achter ten opzichte van de bestaande netwerken. Facebook blijkt de grootste met 81.7% gevolgd door Hyves (76.4%), Twitter (58.6%) en LinkedIn (39.3%). Deze cijfers geven al aan dat er flink wat overlap is en dat mensen dus meerdere sociale netwerken naast elkaar gebruiken.

Google+ kwam er als laatste bij. Zelf heb ik ook direct een account aangemaakt maar gemerkt dat de activiteit en interactie laag zijn. Blijkbaar nodigt het netwerk niet uit om sociale interactie aan te gaan. De vraag die bij mij steeds weer naar boven borrelde was: Waarom wil Google ons graag op een eigen sociaal netwerk hebben? Sinds gisteren weten we het antwoord: het gaat om onze privacygegevens. Google+ lijkt op een sociaal netwerk, maar dat is het niet (lees meer hierover in dit artikel op Marketingfacts).

Door de diverse producten van Google aan elkaar te koppelen krijgt Google een steeds beter beeld van wat ons bezig houdt, zowel online als offline. Google promoot het gebruik van producten ‘in the Cloud’, zoals Gmail, Google Docs, Agenda, Foto’s etc. Met als ultieme doel: ons laten werken in de Cloud, het liefst op een eigen besturingssysteem (Android voor PC?). Met de wijziging van het privacybeleid is Google gerechtigd om gebruikersinformatie van het ene product (bijvoorbeeld Gmail) te gebruiken voor het andere product (Google zoekmachine). Wil je dit niet? Dan moet je helemaal geen gebruik meer maken van Google (er is geen opt-out per product). En met een marktaandeel van 93% in Nederland wordt dat nog een uitdaging. Google krijgt monopolistische trekjes wat mij betreft.


The Data Liberation Front

Google geeft aan informatie van gebruikers te gebruiken om hun diensten te verbeteren en (niet onbelangrijk), advertenties nog beter te targetten. Enerzijds is dat wel wenselijk. We leven in een consumptiemaatschappij die verslaaft lijkt te zijn aan informatie (infobesitas). Er is teveel lawaai, er zijn filters nodig. Een goede sociale zoekfunctie in dit informatietijdperk is dus wenselijk. Maar je wilt natuurlijk ook niet dat jouw privacygevoelige informatie op straat komt te liggen. Daarom zette Google (jawel) het ‘Data Liberation Front’ op. De missie zoals deze beschreven wordt op de website:
“Users should be able to control the data they store in any of Google’s products. Our team’s goal is to make it easier to move data in and out.”
De site biedt gebruikers de mogelijkheid om informatie uit Google producten te halen.


Wel of niet op Google+?

Laat ik duidelijk zijn: ik ben een groot fan van Google en een actieve gebruiker. Vooral Google Analytics vind ik een fantastisch product en ik kan niet meer zonder Google Maps. Ik wil daarom iedereen aanbevelen om Google te gebruiken, maar tegelijk ook kritisch te zijn welke informatie je deelt met de ‘gratis’ producten van Google.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met Google+ tot nu toe. Zelf zie ik dat mensen vooral links en informatie van derden delen, dus geen persoonlijke updates. Dat sluit volgens mij aan bij het gevoel dat iedereen al had: “What happens on Google+ stays on Google”. Heb jij een profiel ingevuld? Zo ja, hoe gebruik je het en wat zijn de resultaten?


Aanvulling 27-1
Wil je meer weten over het privacybeleid? Bekijk hieronder een kort filmpje van Google uit goed aanvullend artikel van Marketingland.com over wat de privacywijzigingen van Google precies inhouden.


email
  • Share on Tumblr

4 reacties op “Wel of niet op Google+?”

  1. Pieter zegt:

    Interessant om hierop gewezen te worden. Ik heb inderdaad de wijziging van het privacybeleid niet meegekregen. Dat witte regeltje onder de zoekbalk op Google.com lees ik tegenwoordig nog zelden. Ik heb zelf een redelijk uitgebreid profiel op G+ ingevuld. Ik heb er nog weinig van gemerkt in mijn internetgebruik, maar ik kan me ook wel de voordelen van voorstellen. Fijn vind ik wel dat je zelf kunt bepalen of beijvoorbeeld je zoekresultaten moeten worden beïnvloed door “personal results”. Ik ben erg benieuwd naar de toekomst van G+, maar maak er qua persoonlijke updates nog vrij weinig gebruik van.

  2. Ronald zegt:

    Ik denk dat het niet uit maakt welke social media je gebruikt. Google+, Facebook of LinkedIn, onze privacy is al lang niet meer privé. Ik heb ook een Google+ account, maar ik gebruik deze zelden.

    Zakelijk gezien met het perspectief op de toekomst lijkt het mij voor bedrijven zeker handig een Google+ account te hebben. Zeker met de berichtgeving dat Google de zoekresultaten gaat aanpassen aan de verschillende content die op Google+ wordt geplaatst. Deze leveren een hoger resultaat op bij het zoeken.

    De monopoli positie van Google wordt inderdaad steeds groter. Het android besturingssysteem op telefoons is nu ook te vinden op tv’s en straks zelf in je huis kan je alle apparaten gaan besturen met behulp van Android. Ook heeft Google in samenwerking met Samsung een laptop met hun eigen besturingssysteem chromium al op de markt gebracht. Deze heeft geen fysieke harde schijf en slaat alles op in de Cloud.

    Ik ben zelf van mening dat privacy er niet meer toe doet op het internet. Wat je privé wil houden zou je dus niet op het internet moeten doen/plaatsen. Privacy is een soort van stiekem doen. Wij willen hedendaags dat het bedrijfsleven transparant is naar de consument, hierdoor is het de taak van de consument om transparant naar het bedrijfsleven te zijn.

  3. Merk als Googlegebruiker (Google Apps) inderdaad dat alles aan elkaar wordt gekoppeld, waar ik aanvankelijk niet direct op zat te wachten. Ik denk dat Google+ uiteindelijk groter wordt omdat je dat van Google mag verwachten. Ik vind de mogelijkheden interessant genoeg, maar er gebeurt nog weinig. De privacy is een interessant gegeven – ik denk dat de nadruk zal komen te liggen op de mogelijkheid dat je zelf (met de wetgever die achter je staat) dingen van internet mag laten verwijderen en veel zelf zal moeten doen om er controle over te houden. Als je namelijk bedrijven als Google en Facebook gaat dwarsbomen, zit je vernieuwing in de weg. Spannend zal het nog wel een tijdje blijven.

  4. Olga Kruidhof zegt:

    Bedankt voor jullie inhoudelijke reacties!

    @Pieter, je kan inderdaad zelf bepalen in hoeverre je gepersonaliseerde resultaten te zien krijgt. En je kan ook bepalen in hoeverre Google je contactgegevens gebruikt om accounts van andere sites te suggereren (https://profiles.google.com/connectedaccounts).

    @Ronald, ik zie zeker mogelijkheden voor SEO en ben benieuwd naar ervaringen van bedrijven hiermee. Ik was nog niet op de hoogte van de samenwerking met Samsung, interessant.

    @Martin, het zijn spannende tijden inderdaad. En natuurlijk heb je zelf in de hand wat je op internet zet, helemaal mee eens.

    PS: ik zie dat ik mijn eerste + heb bovenaan de website. Joepie!

Recente projecten

  • Berkel milieu en Circulus

    Analyse website en advies

    Berkel Milieu en Circulus

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

  • heijmans

    Social media beheer Noorderhaven

    Heijmans en gemeente Zutphen

Social matters = Olga Kruidhof