Help ik wil mijn woning verkopen?!

Als één marktsegment de gevolgen van de kredietcrisis gevoeld heeft dan is het wel de woningmarkt. Het verlies aan consumentenvertrouwen zorgde voor een daling van het aantal woningtransacties. Het woningaanbod is groot, woningen staan langer te koop (gemiddeld 129 dagen). Huiseigenaren die toch besluiten hun woning te verkopen, worden steeds creatiever. Een woning verkopen is niet langer het domein van de makelaar alleen, maar een gezamenlijke inspanning. Sociale media spelen hierin een belangrijke rol.


Verkoper wordt makelaar

Huizenverkopers worden steeds vaker ingezet bij de verkoop van de eigen woning.
Oorzaak: sociale media bieden verkopers de mogelijkheid om direct in contact te komen met potentiële kopers. Een aantal ontwikkelingen op een rij:

  • Online aanbod
    De woningzoeker oriënteert zich vooral online. Hoewel Google hierin nog steeds een belangrijke rol speelt, worden gespecialiseerde zoekmachines als Funda en Niki.nl, nieuwbouwwoningen.nl etc. vaker ingezet. Maar ook Marktplaats, furums en online netwerken als Twitter en Facebook komen sterk op. Het gevolg is een (nog) grotere transparantie van het aanbod.
  • Social netwerken zijn gemeengoed
    De meerderheid van de Nederlanders participeert actief in online sociale netwerken. Particuliere huizenbezitters proberen steeds vaker hun woning te verkopen via eigen online netwerken. Door middel van oproepen op Twitter en in Hyvesforums bijvoorbeeld.
  • Rol makelaar verandert
    Makelaars ervaren de gevolgen van deze verandering in zoekgedrag in hun dalende omzetcijfers. Zij hebben geen exclusief woningaanbod meer. Alles staat op internet.
    De rol van de makelaar verandert van woningverkoper in een aanbieder van woonoplossingen. De koper wil graag begeleidt worden bij het maken van keuzes. Doet hij dat niet dan staat hij buitenspel.


Inzet sociale netwerk verkoper blijkt effectief

Voor de koper helpt het als hij zich kan identificeren met de huidige bewoners en hen vragen kan stellen. Deze weten immers als geen ander wat het wonen in het huis betekent. Hoe het voelt. Hebben de bewoners van de woning een overeenkomstige stijl van leven, levensvisie, normen & waarden? Meer kennis over de verkopende partij zegt indirect ook iets over het huis.

De verkopende partij wil graag in contact komen met kopers met dezelfde mindset.
De makelaar kan hem helpen bij het vinden van deze kopers, maar dan moet hij wel het juiste netwerk hebben. Veel beter kan de makelaar de verkopende partij helpen bij het vinden van kopers binnen zijn eigen netwerk. Deze mensen zijn immers vaak met elkaar verbonden op basis van achtergrond, afkomst, levensfase of gemeenschappelijke hobby’s/interesses.

Dit is exact wat Kijkmijnhuis aanbiedt met de tool HelpMee. Verkopers krijgen een middel in handen waarmee ze hun eigen woning aan de man kunnen brengen binnen hun eigen netwerk. En dat willen ze! Bovendien speelt de tool in op de ‘gun factor’ van de verkoper. Vrienden helpen elkaar nu eenmaal. De tool wordt inmiddels succesvol ingezet door Era.


Nieuwbouwprojecten & inzet van ambassadeurs

Hetzelfde principe gaat in basis op voor nieuwbouwprojecten. Ook hier is er vaak een eerste groep kopers die zich online verzamelt. Bijvoorbeeld in een forum of in een hyvesgroep. Deze mensen hebben gekozen voor het huis èn de nieuwe wijk. Deze groep is heel goed als ambassadeur in te zetten. Daarvoor zullen ze geholpen moeten worden bij het uitdragen van hun woonervaring. Bijvoorbeeld door particuliere foto’s van de in aanbouw zijnde wijk centraal te laten publiceren. En door regelmatig bijeenkomsten te organiseren voor huidige bewoners en geïnteresseerde kopers. Want mensen willen graag weten wie hun potentieel nieuwe buren zijn.

Daarmee is de communicatieafdeling wel de regie kwijt. Men wordt veel meer een conversatiemanager dan een communicatiemanager. En dat betekent veel minder controleren en meer faciliteren. Net als de makelaar.

email
  • Share on Tumblr

Een reactie op “Help ik wil mijn woning verkopen?!”

  1. Ray van den Bel zegt:

    Hallo Olga,

    Mooi artikel, fyi er is net een nieuw initiatief gestart: http://www.mijnwoonportaal.nl dat het verkopen of verhuren van je huis via social media effectief, gemakkelijk er gratis maakt. Het is een soort social media verspreidings-motor die goed werkt. Je zet je huis er simpel op en deze wordt automatisch aan Twitter, facebook etc toegevoegd. Het verschil in de benadering is dat de website zelf een pagina met je huis publiceert die gewoon blijft staan, itt die nadere initiatieven die alleen Tweeten. Tweets en upates zijn namelijk zeer vluchtig en hebben een heel beperkt bereik. Primair doel van MijnWoonportaal.nl is dan ook Google zichtbaarheid van je huis op pagina 1.

    Doe gerust mee op mijnwoonportaal.nl

    Groet,

    Ray

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen