Lokale online community’s voor (nieuwbouw)wijken

Gisteren was er een aansprekend item op BNR nieuwsradio over de opkomst van online community’s voor bewoners. Een aantal managers bij grote projectontwikkelaars, waaronder Mark Keuter (AM) en Gerbert Schreurs ( Blauwhoed) werden geïnterviewd over hun ervaringen met de inzet van deze nieuwe communicatietools. Daarnaast vertelde Boris Geheniau (Fundament All Media) over zijn ervaringen en hij schreef hier een leuk artikel over met links naar de betreffende radio-uitzending.

Aangezien ik zelf ook actief ben met lokale online bewonersgroepen, deel ik hierbij graag mijn visie op de inzet van lokale community’s.


Weten wie je nieuwe buren zijn

De opkomst van online bewonerscommunity’s is een feit. Bewoners zoeken elkaar online op. Op Hyves zijn hier verschillende voorbeelden van te vinden, maar ook op nieuwbouwforums vragen mensen elkaar naar hun ervaringen. Online netwerken bieden nieuwe bewoners verschillende voordelen:

  • Versterkt sociale cohesie
    Wanneer mensen ergens een huis willen kopen willen ze ook graag weten in wat voor soort wijk ze belanden. Zijn het mensen met dezelfde leefstijl? Vooral bij nieuwbouwwijken zorgen online netwerken ervoor dat bewoners elkaar kunnen ontmoeten. Kopers wonen er immers nog niet (het huis moet nog vaak gebouwd worden) en zouden elkaar anders pas veel later ontmoeten. Online contacten zijn laagdrempeliger en zorgen ervoor dat het eerste fysieke contact soepel verloopt.
  • Krachtenbundeling
    Een eigen huis is nooit af. Bij bestaande bouw kan het lonend zijn om groot periodiek onderhoud samen met de buurt of wijk aan te pakken. Door een bewonersclub op te zetten kunnen activiteiten gecoördineerd worden en ervaringen met leveranciers uitgewisseld worden. Aangezien fysieke bijeenkomsten vaak veel (schaarse) tijd vergen is de online variant een uitkomst. Hier kan men wanneer nodig snelle updates plaatsen en vragen naar behoefte aan specifiek onderhoud. Ook kunnen bewoners door gezamenlijke inkoop kortingen bedingen bij leveranciers.
    Voor nieuwbouwprojecten gaat dit principe natuurlijk helemaal op. Hier moeten de nieuwe bewoners nog veel keuzes maken over de inrichting van de tuin bijvoorbeeld. Door samen dit proces te doorlopen wordt niet alleen de onderlinge band versterkt, maar staan de bewoners bij gebreken ook sterker tegenover leveranciers en projectontwikkelaars.
  • Ervaringen delen
    De aanschaf van een woning is een groot financieel risico voor de koper en een emotioneel proces. Mensen hebben de behoefte om ervaringen te delen en deze te vergelijken met die van andere mensen. Binnen nieuwbouwprojecten doorlopen kopers vaak dezelfde stappen. De één is vaak al verder in het proces dan de ander. Door ervaringen uit te wisselen ontstaat tevens een band die leidt tot goede contacten. Soms blijvend.


Weten wat er speelt

Voor de projectontwikkelaar bieden online bewonerscommunity’s ook grote voordelen.
Het bevordert namelijk het directe contact tussen de projectontwikkelaar en de kopers. Door actief deel te nemen in de online gesprekken kan deze snel inspelen op vragen en klachten. Hierdoor kunnen problemen snel opgelost worden wat zorgt voor tevreden klanten.
Dit betekent wel dat de projectontwikkelaar geen monopoly meer heeft op de informatievoorziening.


Kansen voor makelaars en projectontwikkelaars

Online community’s bieden zowel kansen voor makelaars (bestaande bouw) als projectontwikkelaars (nieuwbouw). Voorbeelden van activiteiten die deze partijen kunnen ondernemen zijn:

Makelaar

  • Deelnemen in online lokale community’s. Welke vragen leven er? Wat voor type mensen wonen er?
  • Buren als referent opgeven. Vinden de buren het een fijne wijk? Wat voor type mensen zijn dat en is er ook hier een klik mee (net als met het huis)?

Projectontwikkelaar

  • Faciliteren van online community’s en meet-ups (offline bijeenkomsten), niet alleen voor kopers maar ook voor potentiële kopers (geïnteresseerden).
  • Bewoners stimuleren om content te delen en de online gesprekken stimuleren zodat de community ook echt leeft en dus aantrekkelijk is/blijft.
  • Als persoon aanwezig zijn binnen de community zodat de projectontwikkelaar echt een gezicht krijgt.

Deze opsomming is niet volledig. Mocht je zelf leuke aanvullingen of voorbeelden hebben, voeg ze dan toe in je reactie. Dan plaats ik ze op dit blog (met naamsvermelding natuurlijk).









Gisteren was er een aansprekend item op BNR nieuwsradio over de opkomst van online community’s voor bewoners. Een aantal managers bij grote projectontwikkelaars, waaronder Mark Keuter (AM) en Gerbert Schreurs ( Blauwhoed) werden geïnterviewd over hun ervaringen met de inzet van deze nieuwe communicatietools. Daarnaast vertelde Boris Geheniau (Fundament All Media) over zijn ervaringen en hij schreef hier een leuk artikel over met links naar de betreffende radio-uitzending. http://www.spacemakers.nl/weblog/2010/08/nieuwbouw-en-communities-op-bnr-nieuwsradio/

Aangezien ik zelf ook actief ben met lokale online bewonersgroepen http://nieuwscafeeibergen.hyves.nl/ , deel ik hierbij graag mijn visie op de inzet van lokale community’s.

Weten wie je nieuwe buren zijn

De opkomst van online bewonerscommunity’s is een feit. Bewoners zoeken elkaar online op. Op Hyves zijn hier verschillende voorbeelden http://elzenbos-brummen.hyves.nl/ van te vinden, maar ook op forums http://www.qasa.nl/forums/nieuwbouwprojecten-077 vragen mensen elkaar naar hun ervaringen. Online netwerken bieden nieuwe bewoners verschillende voordelen:

· Versterkt sociale cohesie

Wanneer mensen ergens een huis willen kopen willen ze ook graag weten in wat voor soort wijk ze belanden. Zijn het mensen met dezelfde leefstijl? Vooral bij nieuwbouwwijken zorgen online netwerken ervoor dat bewoners elkaar kunnen ontmoeten. Kopers wonen er immers nog niet (het huis moet nog vaak gebouwd worden) en zouden elkaar anders pas veel later ontmoeten. Online contacten zijn laagdrempeliger en zorgen ervoor dat het eerste fysieke contact soepel verloopt.

· Krachtenbundeling

Een eigen huis is nooit af. Bij bestaande bouw kan het lonend zijn om groot periodiek onderhoud samen met de buurt of wijk aan te pakken. Door een bewonersclub op te zetten kunnen activiteiten gecoördineerd worden en ervaringen met leveranciers uitgewisseld worden. Aangezien fysieke bijeenkomsten vaak veel (schaarse) tijd vergen is de online variant een uitkomst. Hier kan men wanneer nodig snelle updates plaatsen en vragen naar behoefte aan specifiek onderhoud. Ook kunnen bewoners door gezamenlijke inkoop kortingen bedingen bij leveranciers.

Voor nieuwbouwprojecten gaat dit principe natuurlijk helemaal op. Hier moeten de nieuwe bewoners nog veel keuzes maken over de inrichting van de tuin bijvoorbeeld. Door samen dit proces te doorlopen wordt niet alleen de onderlinge band versterkt, maar staan de bewoners bij gebreken ook sterker tegenover leveranciers en projectontwikkelaars.

· Ervaringen delen

De aanschaf van een woning is een groot financieel risico van de koper en een emotioneel proces. Mensen hebben de behoefte om ervaringen te delen en deze te vergelijken met die van andere mensen. Binnen nieuwbouwprojecten doorlopen kopers vaak dezelfde stappen. De één is vaak al verder in het proces dan de ander. Door ervaringen uit te wisselen ontstaat tevens een band die leidt tot goede contacten. Soms blijvend.

Weet wat er speelt

Voor de projectontwikkelaar bieden online bewonerscommunity’s ook grote voordelen. Het bevordert namelijk het directe contact tussen de projectontwikkelaar en de kopers. Door actief deel te nemen in de online gesprekken kan deze snel inspelen op vragen en klachten. Hierdoor kunnen problemen snel opgelost worden wat zorgt voor tevreden klanten. Dit betekent wel dat de projectontwikkelaar geen monopoly meer heeft op de informatievoorziening.


Kansen voor makelaars en projectontwikkelaars

Online community’s bieden zowel kansen voor makelaars (bestaande bouw) als projectontwikkelaars (nieuwbouw). Voorbeelden van activiteiten die deze partijen kunnen ondernemen zijn:

Makelaar

· Deelnemen in online lokale community’s. Welke vragen leven er? Wat voor type mensen wonen er?

· Buren als referent opgeven. Vinden de buren het een fijne wijk? Wat voor type mensen zijn dat en is er ook hier een klik (net als met het huis)?

Projectontwikkelaar

· Faciliteren van online community’s en meet-ups (offline bijeenkomsten), niet alleen voor kopers maar ook voor potentiële kopers (geïnteresseerden).

· Bewoners stimuleren om content te delen en de online gesprekken stimuleren zodat de community ook echt leeft en dus aantrekkelijk is/blijft.

· Als persoon aanwezig zijn binnen de community zodat de projectontwikkelaar echt een gezicht krijgt.

Deze opsomming is niet volledig. Mocht je zelf leuke aanvullingen of voorbeelden hebben, voeg ze dan toe in je reactie. Dan plaats ik ze op dit blog (met naamsvermelding natuurlijk).

email
  • Share on Tumblr

4 reacties op “Lokale online community’s voor (nieuwbouw)wijken”

  1. Ja dat idee zou je dus door kunnen trekken naar community art of ‘kunstprojecten’ (digitaal en fysiek) in/met de wijk. Daar moeten we eens over brainstormen op De Salon. Misschien kan je dit verhaal meenemen in je presentatie de 19e. Volgens mij opent dit perspectieven voor de kunst en cultuur in steden.

  2. Olga Kruidhof zegt:

    Hoi Michael,

    Dat idee van ‘community art’ spreekt me wel aan. Bewonerscommunity’s zijn op heel veel manieren inzetbaar. Het gaat immers bij (nieuwbouw)wijken niet alleen om het bouwen aan de fysieke, maar vooral ook om de economische en sociale aspecten. Kunst&cultuur is daar een belangrijk onderdeel van.
    Ik neem dit inderdaad op in mijn verhaal de 19e. Het is een aansprekend onderwerp, juist omdat het zo herkenbaar is voor iedereen.

  3. Er is net een nieuw initiatief gestart: http://www.mijnwoonportaal.nl dat dit gemakkelijk er gratis maakt. Het is een soort social media verspreidings-motor die goed werkt. Je zet je huis er simpel op en deze wordt automatisch aan Twitter, facebook etc toegevoegd. Het verschil in de benadering is dat de website zelf een pagina met je huis publiceert die gewoon blijft staan, itt die nadere initiatieven die alleen Tweeten. Tweets en upates zijn namelijk zeer vluchtig en hebben een heel beperkt bereik. Primair doel van MijnWoonportaal.nl is dan ook Google zichtbaarheid van je huis op pagina 1.

    Doe gerust mee op mijnwoonportaal.nl

  4. Olga Kruidhof zegt:

    Hoi Ray,
    Bedankt voor je reactie. Ik heb even gekeken naar Mijnwoonportaal. Volgens mij werkt deze tool met een iets andere insteek, namelijk vanuit het perspectief van de individuele huizen(ver)koper. Mijn blogpost richt zich vooral op het opzetten van een lokale online groep.

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen