Wijkcohesie anno 2011

Sociale media en het digitale praatje over de heg

Wie is die man die altijd met zijn hond door je straat loopt? Je woont er al jaren, maar nog steeds weet je erg weinig van de mensen die 2, 3 huizen verderop wonen. Herken je dat? In de zomer maak je misschien nog een praatje, maar in de winter trekt iedereen zich terug. Druk met ons eigen leven hebben we geen tijd meer voor die spontane ontmoetingen op straat. Wel jammer, want beter een goede buur dan… Toch?



Buurtwebsite

Zelf ben ik 1,5 jaar geleden verhuist naar een nieuwe stad. Na een jaar kende ik onze directe buren wel, maar daarbuiten had ik geen contact met mijn wijkgenoten. Ik besloot dat dit moest veranderen en ging op de koffie bij mijn buurtjes. Het klikte en al snel ontstond het idee om een buurtfeest te organiseren. In de aanloop daarnaar toe richtte ik een online platform op voor onze eigen buurt. Via deze besloten buurtsite konden we iedereen eenvoudig op de hoogte houden van alle voorbereidingen.

Het feest was een groot succes. En de buurtsite ook. Nu, ruim een maand later wordt er nog steeds lustig op los gekletst, foto’s gedeeld, worden spullen over en weer aangeboden en vragen gesteld. Deze laagdrempelige manier van communiceren zorgt ervoor dat we nu eerder bij elkaar aanbellen.


Digitale buurtwacht

In diezelfde maand kreeg ik ook te maken met agressie op straat. Een man sloeg mij zonder enige aanleiding neer, vlakbij mijn huis. Ik hielt er gelukkig niets aan over behalve dat de schrik er behoorlijk in zat. Nog diezelfde avond deed ik mijn verhaal op de buurtsite met vele steunbetuigingen tot gevolg. Ze zouden wel een oogje in het zeil houden. Fijn, zo’n buurtwacht! Ook de wijkagent die de zaak in behandeling had was erg geïnteresseerd in onze digitale wijk. Dat was volgens hem een ideale manier om contact te hebben met bewoners en eventueel informatie uit te wisselen over buurtzaken.


Twitterende wijkagent

En dat is ook de reden dat de wijkagent steeds vaker ook op twitter te vinden is. Uit een recent onderzoek blijkt dat twittergebruik door wijkagenten een positief effect heeft op het imago van de politie. Door de tweets van de wijkagenten krijgen bewoners een beter inzicht in de werkzaamheden van de politie. De zichtbaarheid van de politie wordt vergroot. Dit, en het gebruiksgemak van het betreffende medium, stimuleert volgers om sneller contact met de politie of wijkagent op te nemen.

Ouderwetse gezelligheid

Een digitale buurt is heel fijn, maar er gaat natuurlijk niets boven het echte face-to-face contact. Dat bleek ook tijdens ons buurtfeest dat eindigde met het zingen van liederen rond het kampvuur. En ik kreeg de ‘Beste Buur Bokaal’, een houten wisseltrofee waar ik natuurlijk erg trots op ben!

Wil je zelf een buurtsite opzetten? Via Ning zet je eenvoudig voor slecht € 2,95 per maand een eigen online community op.

Update: op woensdag 30 november was ik te gast in de studio van B-FM (lokaal radiostation van Zutphen) om over het onderwerp ‘sociale media en wijkaanpak’ te praten.

De radiouitzending is te beluisteren via B-FM.nl, (selecteer woensdag) en je kan mij horen in twee blokken: 6.36 – 14.46 en 16.17 – 21.30.


Lees ook dit eerder geschreven artikel over online wijkcommunity’s:
Lokale online community’s voor nieuwbouwwijken

Gisteren heb ik mijn radiodebuut gemaakt ;) Ik was namelijk te beluisteren op de radio via B-FM, het lokale radiostation van Zutphen. Thema was wijkaanpak en hoe sociale media hierin een rol kunnen vervullen. Als je het leuk vindt, ik was te horen op woensdag in twee blokken: 6.36 – 14.46 en 16.17 – 21.30.
email
  • Share on Tumblr

2 reacties op “Wijkcohesie anno 2011”

  1. Marianne Struijk zegt:

    Hallo Olga,
    Hardstikke goed idee, ik mail het door naar de wijkaanpak van gemeente Deventer. Gelukkig hebben wij het al heel gezellig in onze buurt, maar ik zal onze buren vragen hoe zij er over denken.
    Met vriendelijke groet,

    Marianne Struijk

    • Olga Kruidhof zegt:

      Hoi Marianne,
      Bedankt voor je leuke reactie. Het is allemaal niet meer zo complex tegenwoordig. Iedere inwoner kan nu zijn eigen community starten. Succes met je eigen buurtsite! Als je meer wilt weten of vragen hebt, mail of bel gerust.

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen