Facebookstrategie of Twitterstrategie?

De gevolgen van social media voor je organisatie

Facebook of Twitterstrategie? Volgens Charline Li (medeauteur van de bestseller ‘the Groundswell’) is dat net zoiets als vragen “Wat gaan we met de telefoon doen?” Voordat bedrijven gaan nadenken over inzet van media, zullen ze volgens Charline eerst een andere vraag moeten beantwoorden: Waarom wil je een relatie aangaan met je doelgroep?

Als consultant krijg ik ook dikwijls de vraag of ik kan adviseren over je juiste Facebook- of Twitterstrategie. De behoefte komt duidelijk voort uit het ‘me-too’ effect dat de vele social media workshops hebben op ondernemers. Daar wordt je immers haarfijn uitgelegd dat aanwezigheid op Facebook, LinkedIn en Twitter een ‘must’ is voor elke slimme ondernemer. En liever gisteren dan vandaag. Het belang van aanwezigheid op het sociale net ontken ik ook niet (natuurlijk), al is enige voorzichtigheid geboden. Daarom volgt hieronder een korte checklist om te kijken in hoeverre jij als ondernemer de gevolgen van een dergelijke beslissing overziet:


1: Er zijn minimaal twee enthousiastelingen binnen jouw organisatie die de kar gaan trekken

Was het eerder zo dat je een marketingcampagne kon ‘uitbesteden aan een bureau’, met social media kan dat duidelijk niet. Eigenaarschap van een sociale strategie ligt bij het bedrijf, niet bij het bureau. Een adviesbureau dient de klant zo slim mogelijk te maken zodat ze zelf invulling kunnen geven aan de strategie en de uitvoering ervan.

Concreet betekent dit dat er minimaal twee personen in je organisatie moeten zijn die uit passie en met enthousiasme de kar voor jou willen trekken. Dit zijn jouw ‘social media rocksterren’ en vormen het gezicht van je organisatie. Wie zou daarvoor in aanmerking komen binnen jouw organisatie?


2: Er is (financiële) ruimte voor experimenten

In het begin zullen de inspanningen niet direct resultaat opleveren. Dat komt omdat er geen garanties gegeven kunnen worden, zoals dat eerder met advertentiecampagnes wel het geval was (1 advertentie had een bereik bij een X aantal mensen uit de doelgroep). Binnen de social media geldt dat iedere markt, elke doelgroep en elke klant anders is. Segmentatie op basis van algemene, demografische factoren is niet meer mogelijk (zie video TED Talk Johanna Blakley). Dus zul je zelf moeten ervaren hoe jouw klanten reageren en welke mensen het beste bij jouw merk passen. Dit kost tijd (en geld). In hoeverre ben je bereid om hiervoor budget te reserveren?


3: Je hebt een lange adem

Relaties gaan voor verkoop. En relaties aangaan kost tijd. Neem die tijd ook. Het eerste jaar is vooral investeren in de relatie, pas daarna zal je de vruchten ervan plukken. Waarom wil je een betere relatie met je doelgroep? Is dat om de klanttevredenheid te vergroten (optimale klantenservice), beter inzicht te krijgen in klantbehoeftes/trends (voor innovaties/ productverbetering) of meer verkopen (aanbevelingen) te realiseren? De focus hangt af van je businessstrategie. Waar wil jij naartoe groeien met je bedrijf?


4: Je bent flexibel genoeg om snel te reageren op veranderingen

De dialoog die je aangaat zorgt ervoor dat je direct feedback krijgt van jouw klanten en prospects. Hoe snel kan je hierop reageren? Binnen 4 uur? Hoe platter de organisatie, hoe sneller beslissingen genomen kunnen worden. Snelle actie is noodzakelijk om effectief te kunnen reageren op ontwikkelingen. Denk in dit kader aan crisismanagement. Stel eventueel richtlijnen op zodat medewerkers/afdelingen zelfstandig kunnen beslissen.

Volgens Josh Bernoff (schrijver van het vervolg op the Groundswell “Empowered: Unleash your Employees, Energize your Customers, Transform your Business“) kan je de communicatie met klanten niet langer top-down managen. In plaats daarvan dien je medewerkers de macht te geven om zelf oplossingen te bedenken voor klanten. Dit vraagt om een verandering in de bedrijfscultuur. Heb je voldoende vertrouwen in jouw medewerkers en durf je hen deze verantwoordelijkheid te geven?


5: Je bent bereid kennis te delen

Om relaties aan te gaan zal je mensen moeten boeien en inspireren. Welke onderwerpen stimuleren discussies en genereren leads? In dit kader wordt ook wel gesproken over ‘content marketing’. Je geeft informatie weg en krijgt daar loyaliteit voor terug. Vooral binnen business-to-business omgevingen gaat dit principe op omdat het hier vaak gaat om gespecialiseerde oplossingen in specifieke sectoren. Op de website socialmediab2b.com staan diverse content marketing strategieën beschreven.

Kennisdeling, zowel intern als extern, wordt dus belangrijker. De scheidslijn tussen intern en extern vervaagt. Naast de interne communicatiefaciliteiten als het intranet en Yammer zullen medewerkers ook communiceren via openbare netwerken. Specialisten binnen jouw bedrijf worden zichtbaar (ook voor de concurrent). Personeelsbinding wordt daarmee een belangrijk speerpunt voor HR. Ben je bereid jouw organisatie open te stellen voor mensen van buiten?


Resumé

De ontwikkelingen op het gebied van sociale media hebben vooral veel invloed onze manier van werken en de wijze waarop bedrijven zijn georganiseerd. Managementstijlen veranderen doordat mensen steeds beter in staat zijn om zelf hun werk te organiseren en invulling te geven aan hun persoonlijke ontwikkeling. Menno Lanting schrijft daarover in zijn nieuwe boek “iedereen CEO”. Technologie is niet zozeer de aanleiding van een maatschappelijke en economische verandering, maar eerder een weergave ervan. Social media zijn dan ook geen hype die weer voorbijgaat, maar een metafoor voor een nieuwe structuur, houding, kennis en vaardigheden die nodig zijn om succesvol te zijn binnen een veranderende marktomgeving. Op de vraag: Facebook- of Twitterstrategie kan ik je alleen een wedervraag stellen: in hoeverre ben jij bereid je gedrag te veranderen?


PS: Waar loop jij tegenaan als het gaat om de implementatie van een social media strategie binnen je organisatie? Draagvlak bij het management? Onvoldoende kennis bij medewerkers/collega’s? Deel jouw ervaringen hieronder!

email
  • Share on Tumblr

Reacties zijn gesloten.

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen