Een andere kijk op business door social media

docentendag mbo economieDe nieuwe economie

Een paar weken geleden mocht ik een presentatie geven voor docenten op een bijzondere locatie: het Miele Inspirience Centre. Frank Visser, manager Miele Campus, vertelde op inspirerende wijze over het gedachtegoed van de familie achter het wereldmerk. ‘Immer besser’ gaat onder andere over kwaliteit, design en duurzaamheid. Voor de familie (inmiddels derde generatie) betekent kwaliteit heel veel. Het Inspirience Centre laat mensen deze kwaliteit beleven (kijken, voelen, ruiken, proeven). Stapsgewijs voert het merk technologische innovaties door die het leven vergemakkelijken en leuker maken. Duurzaamheid gaat over slim omgaan met energie, water en grondstoffen. Ik vroeg Frank wat de visie van Miele is op de circulaire economie, in het kader van de bezitloze economie van denkers als Thomas Rau.

Er ontstaan immers steeds meer initiatieven  waarbij het draait om het gebruik van spullen in plaats van het bezit. Platformen als Peerby (spullen lenen van mensen in de buurt), Artsy (kunst),  Mywheels (autohuur), Fashionhire (huren van tassen), Floow2 (bedrijfsmaterieel en diensten), TradeYa (uitwisselen van spullen), Rewearfashion (lenen van kleding) zijn daar voorbeelden van. Hij antwoordde dat Miele nog niet zo ver is. Wat dat betreft is de familie vrij traditioneel. Ook met hun internet en sociale media strategie lopen ze niet voorop.

Wasabonnement

Bij ‘performance based contracting’ betaal je niet voor het bezit van het product, maar voor de geleverde diensten. Voor het luisteren van muziek bijvoorbeeld bij Spotify. In het geval van Miele zou ik dus graag ‘schone was’ kopen. Met wasmachines die een leven lang mee kunnen gaan, lijkt mij deze stap voor Miele niet zo groot. Het vraag wel om een andere kijk op het verdienmodel. Want betaal ik dan per wasbeurt en wordt er dan een X bedrag per maand automatisch van mijn rekening afgeschreven? En komt er dan elk jaar een monteur van Miele langs voor preventief onderhoud? Dat mijn wasmachine goed (en efficiënt) blijft draaien is dan een zorg van Miele.

Delen als de nieuwe standaard

Mijn presentatie ging over een andere nieuwe kijk op business, gedreven door de invloeden van sociale media en de ‘deeleconomie’. Binnen allerlei branches vecht de gevestigde orde tegen nieuwkomers met hun vernieuwde businessmodellen. Doorgaan op de ingeslagen weg lijkt een doodlopend spoor. Het moet anders, maar hoe? Er ontstaan kanaalconflicten tussen groothandel en de tussenhandel die het eigen bestaansrecht steeds vaker moet verdedigen. Miele weet daar goed mee om te gaan door wel het rechtstreekse contact met consumenten te hebben (via MijnMiele, sociale media en het Inspirience Centre) maar de verkoop aan haar (getrainde) dealers over te laten. Met sociale media kunnen bedrijven de dialoog met klanten aangaan, het merk versterken, leads verzamelen en support leveren. Merken die daarin slagen ontvangen credits en extra aandacht.

Kopen of gebruiken?

Op het moment van schrijven van dit blog is net bekend geworden dat Facebook WhatsApp overgenomen heeft voor het astronomische bedrag van $ 19 miljard. Het gaat daarbij helemaal niet meer om de techniek, maar om de aantallen gebruikers en de bijbehorende Big Data zoals het VPRO programma Tegenlicht uiteenzet. Persoonlijke data van gebruikers zijn goud waard. Nou heb ik een Miele wasmachine en droger (gekocht). Ik ben  wel benieuwd hoeveel Miele er voor over zou hebben om inzicht te krijgen in mijn wasgedrag. Dat durf ik als gebruiker wel te delen, want ik hoef volgens mij niet bang te zijn voor advertenties op mijn schone was ;). Met als prijs: een gratis wasmachine.

 

 

 

email
  • Share on Tumblr

Reacties zijn gesloten.

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen