Met goede voornemens het nieuwe jaar in

Wat moet je echt voor elkaar hebben anno 2014?

2014De jaarwisseling is een mooi moment om vooruit te kijken. Wat zijn de topprioriteiten voor 2014? Waar moet je als online marketeer echt mee aan de slag om niet achterop te raken? Het MKB kijkt vaak eerst de kat uit de boom als het om online toepassingen gaat. Dat is een nuchtere strategie, want het online landschap ontwikkelt zich snel. Leren van anderen die je voor gingen (en hun fouten) scheelt veel geld. Een aantal ontwikkelingen zetten nu echt door en gaat de business beïnvloeden. Check onderstaande vier punten. Ben jij er al mee bezig? Zo niet, zet ze dan op je prioriteitenlijstje!

1 De sociale laag over het aanbod

Sociale media beïnvloeden onze perceptie van het online aanbod. Ze leggen een ‘laag’ over alles wat op het internet staat. Ze maken het afstandelijke kanaal menselijk doordat iedereen mee kan praten over het aanbod. Succesvolle bedrijven focussen op het verzamelen van reviews en klantervaringen. Deze toont Google in de vorm van sterretjes op de zoekresultatenpagina. Hoe meer (positieve) beoordelingen, hoe hoger de ranking. Het verzamelen en tonen van klantervaringen kan op drie niveaus:

1 Adwords sterren
2 Product reviews met behulp van ‘rich snippets
3 Website reviews via bijvoorbeeld TrustPilot of klantenvertellen.nl

Naast reviews zijn aantallen shares indicatoren voor bezoekers dat het om interessante informatie gaat. Het is dus belangrijk om het delen van content op je website te faciliteren via deelknoppen en ook te laten zien hoe vaak iets gedeeld is.

Google+ neemt daarbij een bijzondere positie in. Dit snel groeiende netwerk dankt zijn succes vooral aan de koppeling tussen de organische zoekresultaten en het ‘plussen’ en delen van informatie door gebruikers. Een Google+ pagina met veel volgers is alleen al interessant voor een bedrijf om de eenvoudige reden dat je daarmee je vindbaarheid vergroot. Koppel je Google+ pagina ook aan je website. En zorg en ook voor dat je je bedrijf aanmeldt bij Google Places.

2 Mobiel eerst

In 2014 zullen meer mensen je website via mobiel of tablet bezoeken dan via laptop of desktop. 67 procent van de Nederlanders (ruim 8,3 miljoen mensen) hebben een smartphone en 53 procent (7 miljoen mensen) heeft toegang tot een tablet (Bron: GfK). De sterke stijging ( ) van verkoop via de mobiel zet de komende jaren door. De hoogste tijd dus om je website responsive te maken of juist primair te ontwikkelen voor mobiel gebruik (mobile first). Het schaalbaar maken van je website heeft waarschijnlijk ook gevolgen voor je logo.

Mensen zijn hypermobiel en continu verbonden met hun netwerk. De gemiddelde zakelijke reiziger check zijn of haar smartphone 34 keer per dag op updates. Met de komst van 4G neemt het gebruik nog meer toe. Online winkelen op de bank of ‘on the go’ neemt toe. Een slimme retailer verbindt beide werelden met elkaar door in de fysieke winkel ook toegang te bieden tot de online shop. Bijvoorbeeld via Layertoepassingen (Bol.com) of door simpelweg een iPad in een statief in de winkel te zetten waarmee mensen zich online kunnen inschrijven voor een nieuwsbrief.

iPad in winkel

Horta Bloemenbinders uit Zutphen heeft een iPad in de winkel hangen waarmee klanten zich direct kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief. Dit leverde al veel nieuwe inschrijvingen op.

3 Contentkalender: wat ga je wanneer communiceren?

Naast mobiel internet was contentmarketing hét buzzwoord van 2013. Contentstrategie heeft alles te maken met het verdienen van aandacht. Door echt interessante inhoud te creëren, zorg je voor verkeer naar je website, kliks, aanbevelingen en uiteindelijk conversie in de vorm van aanvragen of verkopen. Het opstellen van een contentkalender biedt houvast voor de mensen in je team die ermee aan de slag willen. Zo kan je vast vooruit plannen en toch inspelen op zaken die actueel gaan worden, zoals de Olympische Winterspelen, het WK voetbal of de gemeenteraadsverkiezingen 2014.

Voorbeelden van bedrijven die relevante content delen via hun sociale netwerken zijn ABN AMRO vanuit de sectoren en vanuit carrièreperspectief. De Rabobank biedt al jarenlang cijfers en trends per sector aan op hun site en biedt daarnaast ook interessante innovatieve betaaldiensten aan als myorder.nl en gerichte communitywebsites met doelgroepspecifieke informatie zoals www.ikgastarten.nl

4 Klant contact centrum in plaats van callcenter

Daar waar grote organisaties als KLM, T-mobile en de NS al jaren bezig zijn met het verlenen van service via meerdere online kanalen, is dit voor het MKB vaak nog onontgonnen gebied. Anno 2014 is het medialandschap zodanig versnippert dat klanten van bedrijven verwachten dat ze via verschillende kanalen bereikbaar zijn. En het liefst 24/7. Bellen naar een 0900 informatienummer, een keuzemenu doorlopen, in de wacht staan, 4 keer doorverbonden worden… het komt de klantervaring niet ten goede. KLM belooft klanten binnen 1 uur antwoord te geven als ze een vraag via Facebook of Twitter stellen. Ze zijn dag en nacht en in 10 talen te bereiken.

T-Mobile heeft zelfs een klantencommunity met 185.000 gebruikers. 23 experts zijn 24/7 actief op het forum. Maandelijks zijn ze verantwoordelijk voor circa 2.000 posts, die weer leiden tot circa 10.000 reacties. Klanten van T-Mobile helpen andere klanten.

Vragen beantwoorden via Twitter en Facebook vergt andere vaardigheden van medewerkers. Dat is waar veel bedrijven dan ook tegenaan lopen. Het vraagt inzicht in competenties, bijscholing en daarmee dus ook investeringen. Anno 2014 volstaat alleen een emailadres en een telefoonnummer niet meer. Je zult als organisatie mee moeten, dus ‘join the conversation’!

 

Dit gezegd hebbende kan ikzelf natuurlijk niet achterblijven. Vandaar dat ik mijn site vernieuwd heb. Responsive, makkelijk deelbaar en hopelijk uitnodigend en relevant genoeg voor je om te reageren op mijn blogs.

email
  • Share on Tumblr

Reacties zijn gesloten.

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen