Social Live: overleven met social media

Wat kunnen ondernemers en managers leren van de jonge(re) generatie?

Een sollicitatiebrief schrijven? Waarom niet twilliciteren met een link naar je LinkedIn profiel en je Pinterest-CV? Vacatures zoeken? Nee, laat je vrienden dan liever weten wat jij zoekt en krijg vacatures naar je toe gepusht via Twitter of Whatsapp. Jongeren gaan niet meer op zoek naar nieuws, ze gebruiken social media steeds vaker als nieuwsbron, zo blijkt uit Brits onderzoek (juli 2012). Net als elke volgende generatie, gaan de jongeren van nu in de leeftijd van 12 tot 18 jaar heel anders om met beschikbare communicatiemiddelen dan dat wij gewend zijn. Hierdoor ontwikkelen ze andere vaardigheden en samenwerkingsvormen en functioneren ze beter in de huidige, gedigitaliseerde maatschappij. Daarentegen zijn bedrijven zijn vaak nog onzeker over de juiste aanpak en op zoek naar een goede balans. Wat kunnen ondernemers en managers van jongeren leren? En niet onbelangrijk: hoe bereik je deze werknemers van de toekomst?

Always On

In een eerder artikel op mijn blog over ‘het nieuwe leren’ beschreef ik al een tiental kenmerken van de nieuwe generatie. Kort samengevat kunnen we stellen dat jongeren ‘always on’ staan. Ze staan op elk moment van de dag in contact met vrienden. Want die zijn erg belangrijk, daar kan Linda Duits als wetenschappelijk onderzoeker naar populaire cultuur over meepraten (en vertellen). Als gastspreker tijdens het event Social Live, overleven met social media (hierna meer hierover) gaat ze in op wat jongeren echt bezig houdt in hun zoektocht naar de eigen identiteit.

In de broekzak

Een ander belangrijk kenmerk is dat ze de technologie kennen als hun broekzak. En die bevindt zich vaak ook in hun broekzak. Uit onderzoek over het gebruik van mobiele telefoons door jongeren (maart 2012) blijkt dat jongeren vanaf 12 jaar bijna allemaal een telefoon hebben. Vanaf dat moment krijgen ze ook steeds vaker een smartphone. 80% van de 18-jarigen heeft er een. Ruim de helft van de jongeren geeft aan niet zonder zijn of haar mobiel te kunnen.

Face-to-face

En wat blijft er dan over van het ouderwetse goede gesprek? Volgens Amerikaans onderzoek (juni 2012) geeft circa de helft van de jongeren de voorkeur aan een Face-to-Face gesprek boven een Facebook-gesprek (of andere digitale kanalen). Gewoon, omdat de interactie leuker is (38%) en omdat de gesprekspartner beter begrepen kan worden (29%). Ondanks dat sociale media een zeer belangrijke rol innemen in het leven van de jongere, is het dus geen vervanging voor maar meer een verrijking van vriendschappen.

Social Live: leren door te doen

Jongeren beoordelen informatie direct op relevantie, zijn kritisch en weten wat ze te kiezen hebben. Bovendien hebben ze maar weinig geduld. Hoe krijg je dan toch hun (schaarse) aandacht? Door met ze in gesprek te gaan en te delen! Tweewegcommunicatie dus, waarbij je al doende en in samenwerking tot nieuwe inzichten komt. Deze manier van leren vormt de basis voor het evenement “Social Live, overleven met social media” dat Coopkracht op 24 oktober in Zutphen organiseert. Ik samen met mijn Zutphense collega’s vinden het namelijk hoog tijd dat verschillende maatschappelijke groepen met elkaar in gesprek gaan en van elkaar gaan leren.

Na een korte inleiding op het thema ‘overleven met social media’ gaan deelnemers aan de slag met (voorgeformuleerde) vragen en stellingen in groepen van 10 personen. Aan tafel zitten ondernemers, ouders, leden van verenigingen, docenten en jongeren. Informatie en kennis uit eerste hand dus. Parallel hieraan vindt online interactie plaats met de rest van de zaal. Via een live online game wordt gespeeld tegen de andere tafels. Luister, leer van elkaar en verrijk je kennis door deel te nemen.

Social Live is een initiatief van Coopkracht en wordt georganiseerd zonder winstoogmerk. Als lid van Coopkracht ben ik ook betrokken bij de organisatie. Meer informatie over het evenement kan je vinden op:www.sociallive.nl

Downloads:
SocialLive_flyer
Sponsorplan Social Live

 

Interessante links:

Cijfers en statistieken van de grote zes sociale netwerken in Nederland
Halfjaarcijfers sociale media in Nederland (2012)
Een op de vijf Nederlandse huishouders in bezit van tablet

email
  • Share on Tumblr

Reacties zijn gesloten.

Recente projecten

  • Click met online marketing

    Boek Click met online marketing

    Uitgever Edu’Actief

  • Online marketing CRV

    Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie

  • Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

Lees wat anderen over mij zeggen