Sociale media: trends en ontwikkelingen 2016

Na vijftien jaar zijn sociale media inmiddels een van de belangrijkste communicatiekanalen geworden voor mensen onderling en voor bedrijven en hun klanten. Technologische ontwikkelingen gaan heel snel en hiermee ontstaan steeds weer nieuwe gebruikstoepassingen en commerciële kansen voor bedrijven. Dit betekent dat bedrijven en ook de sociale media zichzelf continu moeten vernieuwen om aantrekkelijk te blijven voor hun klanten en gebruikers. Bedrijven die het gedrag van hun doelgroep op sociale media kennen en hierop inspelen zijn erg succesvol. Wat zijn nu de laatste ontwikkelingen waarmee organisaties rekening moeten houden?

1) Sociale media worden mobile first

We gebruiken met z’n alleen steeds meer onze smartphone en sociale media spelen hierop in en versterken deze trend zelfs. De grote sociale netwerken zetten allen hun mobile app centraal en opkomende sociale media zijn helemaal ontwikkeld vanuit het perspectief van de mobiele gebruiker. Denk daarbij aan sociale netwerken als Vivino (wijn waarderen), Strava (bijhouden sportprestaties) en Vine (delen van video’s van 6 seconden). Met slimme apps en mobiele toepassingen maken ze elk bezoek leuk en verbinden ze mensen met elkaar. 

2) De grote worden nog groter

Afgelopen jaren zijn er veel nieuwe sociale media apps en netwerken ontwikkeld die door een kleine enthousiaste groep gebruikers (vaak jongeren) werden opgepikt en gepromoot. De massa blijkt echter behoudend. Bovendien kopen de grote sociale media alle kansrijke initiatieven op voordat ze een bedreiging kunnen gaan vormen voor hun eigen marktaandeel. Zo nam Facebook in 2012 al Instagram over voor 1 miljard dollar gevolgd door de overname van WhatsApp in februari 2014 voor 17 miljard dollar (!). Daarnaast proberen Facebook, Twitter, WhatsApp en andere sociale media hun platformen verder te verbreden, met als doel de gebruiker zo lang mogelijk vast te houden. Het slim kopiëren van functionaliteiten is daarbij een van de strategieën. Zo nam Twitter in 2012 Vine over om vervolgens in 2015 zelf video te implementeren. Sinds augustus 2016 biedt Instagram ook ‘Story’s aan, net als Snapchat. WhatsApp werkt hard aan het verbeteren van hun bel-functie.

3) Berichten apps halen sociale netwerken in

Begin 2016 was WhatsApp qua gebruikers het grootste socialemediaplatform van Nederland, op de voet gevolgd door Facebook. Facebook zet daarom steeds meer in op instant messaging via de Messenger-app. Vanaf de zomer van 2016 kunnen gebruikers zelfs niet meer via de mobiele website chatten, maar alleen via de app. Ook andere sociale netwerken zetten in op hun berichtendiensten.

4) Multimediale content

Video’s, animated GIF’s, afbeeldingen en infographics oogsten meer betrokkenheid en worden vaker gedeeld dan pure tekst updates. Sociale media spelen hierop in door diverse soorten content te ondersteunen. In 2015 heeft Facebook haar dagelijkse video views verdubbeld naar 8 miljard en is daarmee een geduchte concurrent voor YouTube geworden. Ook introduceerde Facebook de profielvideo in 2015 en de verschillende varianten van de Like-knop in 2016.

Bedrijven doen er goed aan om in te zetten op storytelling in de vorm van interactieve content die goed toont op de mobiel. Bij storytelling gaat het erom een goed verhaal te vertellen, en dat gedurende een langere tijd. Sociale media zijn daarbij zeer geschikt omdat je hierbij een reeks van afleveringen kunt laten zien in de vorm van korte updates.

MusicallyMusical.ly (app) heeft meer dan 10 miljoen dagelijkse gebruikers, vooral tieners. Er zijn meisjes die al meer dan 11 miljoen volgers hebben en verrassend creatieve filmpjes maken. Een voorbeeld van een top muser is de 15-jarige @babyariel; een mooie compilatie van haar 100 Musical.ly-video’s staat op YouTube.

5) Hyper targetting

Sociale media netwerken en apps richten zich meer en meer op specifieke gebruikersgroepen. Dit zijn netwerken van mensen rondom een bepaald interessegebied of hobby. Om updates relevant te maken kunnen gebruikers zelf bepalen wie de updates zien. Voor bedrijven is het zo mogelijk om via heel gerichte targetting specifieke groepen mensen te bereiken.

 Social media advertising neemt toe en bedrijven vinden het ook steeds normaler dat ze binnen sociale media moeten betalen om bereik te hebben bij hun doelgroep. Zichtbaarheid van je merk bij specifieke groepen mensen is effectief als je in een bepaalde nichemarkt opereert. Er zijn vele nichenetwerken en het is dan ook de kunst om die netwerken in te zetten die het beste bij jouw doelgroep passen.

6) Social business

Binnen de retail zien we een verschuiving van offline naar online. Online bestedingen aan producten groeiden in 2015met bijna 22% ten opzichte van 2014 naar € 8,41 miljard, terwijl de omzet van fysieke winkels daalde. Deze verschuiving in aankoopgedrag zorgde ervoor dat een aantal grote retailketens in de problemen kwamen en failliet gingen. Vertrouwde merknamen verdwenen daarmee uit het straatbeeld waaronder onder andere V&D en Macintosh in 2015 en MS mode, Mitro, Scheer en Foppe en McGregor in 2016.

Daarentegen is Bol.com in 2016 wederom tot sterkste retailmerk van ons land uitgeroepen. Merken die het goed doen scoren vooral goed op waardering en binding. Zij zetten sociale media effectief in voor klantenservice en acquisitie. Social shopping neemt toe en sociale netwerken faciliteren dit met de ‘koop nu’ knoppen.

CoolblueDe online retailer Coolblue is met 26 posities groei de sterkste stijger in het Retail Merkenonderzoek 2016. Onder de noemer ‘alles voor een glimlach’ heeft het bedrijf klantwaardering tot het ultieme doel verheven en dat werpt z’n vruchten af. Daarbij wordt volop gebruik gemaakt van social media marketing (foto: Facebookpagina Coolblue).

7) Social media influencers

Hoewel Google nog steeds de meest gebruikte zoekmachine is, krijgt het concurrentie van de sociale netwerken. Bij social search zoeken gebruikers op ervaringen van anderen binnen bijvoorbeeld Pinterest, YouTube en Facebook. Influencers zoals grote sterren en bloggers hebben meer invloed dan ooit tevoren. Dat maakt hen tot een krachtig communicatiemiddel voor marketeers en pr-professionals. Met influencers kunnen zij een specifiek publiek bereiken.

8) Live streaming

Het live meebeleven van evenementen, optredens maar ook gewone conversaties is een belangrijke trend. De livestreaming-mogelijkheden van onder andere Facebook, Snapchat en Periscope (eigendom van Twitter) spelen hierop in. Ook Musical.ly introduceerde een livestreamdienst in 2016: Live.ly.

9) Social media monitoring

Bedrijven nemen sociale media steeds meer serieus en sturen op resultaten. Daarbij gebruiken ze social media management platformen die gekoppeld zijn aan interne sales en marketing systemen. Op deze manier krijgen ze inzicht in het complete aankooptraject. Google Analytics biedt bijvoorbeeld uitgebreide social media rapporten die de conversie vanuit diverse sociale kanalen meet.

10) Online en offline integratie

De verdergaande integratie van wearables (zoals smart-horloges) met sociale media, met name op het gebied van fitness, gezondheid en vermaak, betekent dat de lijnen tussen online en offline verder zullen vervagen.

Naast sociale netwerken waarbij mensen met elkaar verbonden raken via het internet, groeit ook het ‘internet of Things’. Hierbij communiceren ‘dingen’ met elkaar via een netwerk zonder tussenkomst van mensen. Het interessante van het Internet of Things is dat het leidt tot verrassende nieuwe koppelingen tussen bestaande diensten, technologieën en applicaties. Dit biedt weer ruimte voor creatieve oplossingen én nieuwe inkomstenbronnen. Zo ontwikkelde Eneco het succesvolle product Toon: de slimme thermostaat die je via je smartphone op afstand bedient en die weet wanneer je weer thuis komt.

Schermafbeelding 2016-08-26 om 20.06.23The Things network is een community van mensen die wereldwijd bouwen aan een eigen netwerk waarbij apparaten met elkaar communiceren. Dat gebeurt via lage frequentie radiogolven.  

 

Zie ik nog wat over het hoofd? Laat het me weten en reageer!

 

email
  • Share on Tumblr

Reacties zijn gesloten.

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen