Eigen Google Dashboard bouwen

Google Dashboard Veel bedrijven hebben onvoldoende inzicht in de online prestaties van hun website(s). Vaak hebben ze er wel statistieken als Google Analytics achter hangen, maar weten ze simpelweg niet waar ze moeten kijken. De hoeveelheid aangeboden informatie is zo overweldigend groot, dat men afhaakt. En dat is heel jammer. Want zo weet je niet welke marketingacties nu het beste resultaat opleveren.

Hiervoor is een eenvoudige en gratis oplossing voorhanden. Een oplossing die ervoor zorgt dat je:

  • altijd realtime inzicht hebt in de voor jou relevante informatie
  • alles op 1 plek hebt, ook als je meerdere websites beheert
  • data kan analyseren door resultaten af te zetten tegen vooraf geformuleerde doelstellingen
  • inzichten eenvoudig kan delen met anderen
  • er verder geen werk aan hebt.

Google Dashboard voorbeeldDe oplossing is een slimme combinatie van Google Analytics en Google Spreadsheets. Dat laatste is het Excelprogramma van Google, dat informatie opslaat in de cloud. De informatie uit Analytics wordt automatisch in je spreadsheet gezet en elke nacht geüpdate. Met behulp van het spreadsheet kan je resultaten afzetten tegen doelstellingen en zo direct inzicht krijgen in de online prestaties van meerdere websites.

Hieronder beschrijf ik in vijf stappen hoe je zelf je eigen Google Dashboard bouwt.

Stap 1: Stel je conversiedoelen vast

Een conversiedoel is dat wat je wilt dat de bezoeker van de website doet. Afhankelijk van je website kan je diverse conversiedoelen hebben:

  • Informeren: het aantal keer dat een pdf is gedownload, een filmpje is bekeken, een blog is gelezen etc.
  • Overtuigen: het aantal keer dat de bezoeker is aangezet tot het doen van een aanvraag zoals het invullen van een contactformulier of aanmeldformulier.
  • Verkopen: het aantal keer dat een bestelling geplaatst is, of een deal gesloten is.

Stap 2: Meet deze doelen in Google Analytics

Google Analytics heeft drie opties om conversies op de site te meten:

  • Via ‘doelen bijhouden’ (via de tab Beheerder, doelen). Daarbij is het instellen van een bestemmingspagina de meest eenvoudige oplossing. Dat is de pagina waarop een bezoeker komt nadat de handeling succesvol is voltrokken. Denk aan een bedankpagina na het invullen van een formulier. Het enige wat je hoeft te doen is de url in te voeren in het betreffende veld. NB: je kunt maximaal 20 doelen per website instellen. doelen instellen Google Analytics
  • Via ‘Event Tracking’. Met deze optie kun je klikken op bepaalde knoppen, het afspelen van video’s, het downloaden van formulieren en andere interacties meten. Hiervoor dien je eerst een zogenaamde event-trackingcode op je site te (laten) zetten. Om eventtracking eenvoudiger te maken heeft Google de Tag Manager opgezet. Dit vraagt echter nog wel om wat oefening.
  • Via de E-commerce module. Dit is een uitgebreide trackingsmodule van Google Analytics en voor de implementatie heb je de hulp nodig van je websitebeheerder.

Als je meerdere websites beheert, is het goed om de statistieken te koppelen aan één Google Analytics account. Zo heb je via je account toegang tot meerdere websiteproperty’s.

Stap 3: Koppel Google Analytics aan Spreadsheets

Ga naar Google spreadsheets en log in met je Google account. Maak een nieuw spreadsheet aan (groene knop rechtsonder). Ga vervolgens naar ‘Add-ons’ in het horizontale menu, en selecteer ‘add-ons toevoegen’. Kies Google Analytics en voeg dit toe aan je spreadsheet.

Stap 4: Stel je rapportconfiguratie in

metrics dimentionsGa wederom naar ‘Add-ons’. Selecteer nu bij Google Analytics ‘create new report’. Er verschijnt een wizardscherm waar je de benodigde velden invult. Geef je raport een naam (bijv Aanvragen) en selecteer de betreffende website binnen je Google account. Vervolgens maak je je rapport op door dimensions en metrics te selecteren. Begin met dimensions. Kies bijvoorbeeld voor ‘goalCompletionLocation’. Selecteer vervolgens bij metrics ‘goalcompletions’. Lees meer over wat het onderscheid is tussen dimensions en metrics.
Klik op ‘create report’. Vervolgens krijg je de configuratie van je rapport te zien. Hier kun je het aantal dagen instellen waarover je gegevens wilt ophalen (standaard staat dit op 7). En je kan je gegevens ook sorteren door een minteken te gebruiken (zie voorbeeld).

report configurationDit rapport kun je vervolgens gaan draaien. Ga naar ‘Add-ons’ in de menubalk, klik op Google Analytics en selecteer hier ‘run reports’. Hier zie je ook de optie ‘schedule reports’ voor het automatisch draaien van je rapporten (Enable reports to run automatically). Google maakt een nieuw tabblad aan genaamd ‘Aanvragen’ en hierin komen de resultaten van je rapportconfiguratie. In het voorbeeld zie je dat er in totaal 36 aanvragen geweest zijn en dat deze aflopend gesorteerd worden.rapport 1 Google dashboard

Herhaal deze handeling voor alle conversiedoelen die je wilt meten binnen alle websites. Geef elk rapport een herkenbare naam.

Stap 5: richt je Google Dashboard in

Nu je voor alle doelen aparte rapporten hebt, kun je deze overzichtelijk samenvoegen door gebruik te maken van de functies die Google Spreatsheets heeft. Maak een nieuw tabblad aan en noem dit tabblad ‘Dashboard’.
Vervolgens kun je het dashboard naar eigen behoefte inrichten. Maak bijvoorbeeld een tabel met alle aanvragen waarbij je gerealiseerde aantallen afzet tegen de gestelde doelstellingen. Ga op een veld staan, voeg het = teken toe en selecteer het betreffende bronveld uit het betreffende rapport. Trek dit door naar de andere velden met de sleepfunctie die net zoals in Excel werkt. Voeg eventueel conditionele opmaak toe aan een cel om negatieve waarden rood weer te geven.

Google dashboard inrichtenJe kunt de gegevens ook tonen als diagram. Selecteer dan de betreffende gegevens en kies via ‘invoegen’, diagram voor het meest geschikte diagram. Dit is bijvoorbeeld geschikt voor gegevens die je in een tijdlijn wilt laten zien. Experimenteer wat het beste bij jouw data past.

Google Dashboard diagram

Tot slot

Deze werkwijze zorgt ervoor dat al je in één oogopslag ziet wat er gebeurt op je website(s). Eenmaal ingericht heb je er geen werk meer aan doordat het updaten automatisch gebeurt (in te stellen bij je rapportconfiguratie). Via de deel-knop kun je jouw dashboard ook eenvoudig delen met collega’s. Daarbij kun je niet relevante tabbladen vooraf verbergen zodat alleen het dashboard zichtbaar blijft.

Ik wens je heel veel plezier met inrichten!

email
  • Share on Tumblr

Reacties zijn gesloten.

Recente projecten

  • crv

    Online marketing CRV

    CRV (Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie)

  • Peeze uitgelicht

    Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Circulus-Berkel-uitgelicht

    Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

  • Click met online marketing

    Click met online marketing

    Educatieve uitgever Edu’Actief

Lees wat anderen over mij zeggen