Social media monitoring: haal meer omzet uit bestaande klanten

Meer omzet uit bestaande klanten halen?

In tijden van economische crisis zijn de marketingbudgetten doorgaands kleiner. Dit betekent keuzes maken. Eén van die keuzes kan zijn om de focus te leggen op marktverdieping en met je huidige product- of dienstenaanbod je bestaande klanten nog beter bedienen. Een nieuwe klant binnenhalen kost immers veel meer dan een bestaande laten groeien. Sociale media bieden vernieuwde mogelijkheden om het klantcontact te versterken, commerciële kansen te zien en hier sneller en gerichter op in te spelen.

Drie peilers

  1. Focus: 20/80 regel
  2. Monitoring: weet wat er speelt
  3. De aanbieding: kies de juiste plek en het juiste moment


Focus: 20/80 regel

Uit onderzoek is gebleken dat mensen tot maximaal 150 contacten effectief kunnen onderhouden. Ook het aantal personen waarmee mensen frequent contact onderhouden is beperkt: gemiddeld 7 tot 15. Met de opkomst van online sociale netwerken is de omvang van ons persoonlijk netwerk echter vergroot. Deze netwerken bevatten vaak meer dan 150 connecties. Dat komt omdat online sociale netwerken het ons makkelijker maken om op de hoogte te blijven van onze ‘strong en weak ties’. Gevolg is wel dat de hoeveelheid informatie die we te verwerken krijgen toeneemt. Om effectief te blijven netwerken en te voorkomen dat er tijd verloren gaat aan ‘zinloos getwitter’ is het goed om focus aan te brengen. Want als je je klantrelaties gaat intensiveren, dan graag wel met die 20% die het meeste bijdragen aan je winst.

Wees dus selectief in je keuze. Bekijk kritisch met wie je actief gaat twitteren, groepsdiscussies aangaat op LinkedIn en op welke blogs je reacties achterlaat. Zijn jouw top 20 klanten hier aanwezig? Welke blogs worden door deze klanten gelezen? Ben je hier aanwezig?

Op het internet zijn er al verschillende initiatieven die je helpen bij ordenen van social media updates door ze te sorteren op afzender. Zo biedt Gmail sinds kort de Priority Inbox aan waarbij je in eerste instantie alleen berichten van je contactpersonen te zien krijgt. Gist.com gaat nog verder. Hier kan je contactpersonen ‘taggen’ (bijv. Top klant) en er vervolgens een prioriteitstatus aan hangen. Alle updates van je belangrijkste contactpersonen staan dan bovenaan, eventueel nader te sorteren op tag. Zo is in één oogopslag duidelijk wat er speelt bij jou top-20 relaties.

Monitoring: weet wat er speelt

Bestaande CRM systemen bevatten vaak gedateerde gegevens. Helemaal in het huidige ‘real time’ tijdperk heeft een CRM systeem alleen waarde als het gekoppeld is aan klantprofielen op sociale netwerksites. Binnen middelgrote ondernemingen zijn deze faciliteiten vaak nog niet aanwezig. Op internet zijn wel (gratis) oplossingen te vinden die alle online gegevens rondom een persoon aan elkaar koppelen en dit overzichtelijk presenteren. Eén daarvan is wederom Gist.com. Deze webapplicatie (met mobile-app) biedt je op elk moment per contactpersoon een overzicht van je Outlook-contactinformatie (zoals telefoonnummers en emailadressen) en alle recente blogpost, updates, tweets en emailverkeer tussen jou en deze persoon.

Ik gebruik de tool zelf ook:


De aanbieding: kies de juiste plek en het juiste moment

Dit is natuurlijk waar het om draait: proactief diensten of producten aanbieden. De eerste zijn. Door te monitoren en te reageren op berichten bouw je aan de relatie en aan het onderlinge vertrouwen. Zo versterk je jouw gunfactor.

De context wordt steeds relevanter. Informatie op de juiste plek, op het juiste moment ontvangen is cruciaal voor dat moment.


Het goed inrichten van je sociale media activiteiten helpt je om met minder tijd méér uit je bestaande netwerk te halen. Welke toepassing het meest geschikt is hangt af van de situatie van een bedrijf of persoon. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met dashboards en met het genereren van leads middels sociale media.

email
  • Share on Tumblr

Reacties zijn gesloten.

Recente projecten

  • Click met online marketing

    Boek Click met online marketing

    Uitgever Edu’Actief

  • Online marketing CRV

    Coöperatieve RundveeVerbeteringsorganisatie

  • Online marketingstrategie 2015

    Koffiebranderij Peeze

  • Ontwikkeling nieuwe website

    Circulus-Berkel

Lees wat anderen over mij zeggen